Enquête – wat is de impact van de uitbreiding van de Europese Unie op het Belgisch wegvervoer 10 jaar later?

Tien jaar geleden werd de Europese Unie uitgebreid met tien nieuwe lidstaten. In 2005 publiceerde Febetra enkele concrete gegevens over de invloed van de uitbreiding op het Belgische goederenvervoer. Deze waren weinig hoopvol. De Belgische vervoerder verloor meer en meer terrein op de internationale markt en moest zich voornamelijk terugplooien op de nationale transportmarkt. Dankzij de medewerking van haar leden, heeft Febetra ook dit jaar een stand van zaken opgemaakt. De resultaten liegen er niet om: de situatie van de Belgische transportsector is duidelijk verontrustend.

De uitbreiding doet meer en meer pijn

Uit deze enquête is gebleken dat de meerderheid (83% tegenover 66% in 2005) van de ondervraagde transporteurs de uitbreiding ziet als een bedreiging en sindsdien een sterke concurrentie ervaart.

De afgelopen tien jaar heeft bijna twee derde (73% tegenover 58% in 2005) daadwerkelijk vrachten verloren zien gaan. Het gaat uiteraard meestal over de verliezen aan internationale transporten naar Frankrijk (41%) en Duitsland (31%). Zorgwekkend is echter dat 27% antwoordt dat zij ook nationale transporten zijn kwijtgespeeld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 75% de verdere liberalisering van de cabotage als een bedreiging zien.

In 2005 waren de kapers op de kust voornamelijk Poolse en Tsjechische vervoerders. In 2014 is de concurrentie van Poolse vervoerders nog steeds groot aangezien deze met iets meer dan 15% van de afgesnoepte transporten gaan lopen. Maar ze worden overtroefd door de Roemeense transporteurs die sinds hun toetreding tot de Europese Unie in 2007 ook kunnen genieten van de liberalisering van de transportmarkt.

Hoe reageert de Belgische vervoerder?

53% plooien zich terug op de korte afstanden. Uit de enquête blijkt echter ook dat 7% er gewoon de brui aan geeft en zijn transportactiviteiten stopt. Naast het hoog aantal faillissementen en de consolidaties in de sector, is dat één van de redenen die verklaren waarom het aantal Belgische transportondernemingen sinds 2003 met 10% gedaald is en het aantal arbeiders de laatste jaren met ongeveer 5000 eenheden gedaald is. Slechts 12% van de ondervraagde transporteurs opende een filiaal in een andere lidstaat.

Conclusie

Uit de resultaten van deze enquête kan Febetra slechts één conclusie trekken: de regering die morgen aan zet is, zal van de verlaging van de loonlast een topprioriteit moeten maken.

U kan hier de uitgebreide resultaten downloaden.

Print This Post