Weekend van de klant: Negen op de tien Belgen beseffen dat zonder vrachtwagenchauffeurs onze economie stilvalt

“Zonder vrachtwagenchauffeurs stopt onze economie met draaien en blijven winkelrekken leeg”. 89,4% van de Belgen gaat akkoord met deze stelling, zo blijkt uit een onderzoek bij 1.000 Belgen in opdracht van Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners. 92% is er ook van overtuigd dat vrachtwagenchauffeur een beroep is met veel verantwoordelijkheid. Tegelijk beseft 65,1% van de ondervraagden dat vrachtwagenchauffeur een knelpuntberoep is. Slechts de helft denkt dat er altijd wel genoeg chauffeurs gevonden zullen worden. Meer dan twee op de drie Belgen (67,6%) zijn dan ook van mening dat de overheid meer zou moeten doen om het beroep van vrachtwagenchauffeur aantrekkelijker te maken. Voor 65,4% zou dat bijvoorbeeld kunnen door de opleiding tot vrachtwagenchauffeur in het middelbaar onderwijs aantrekkelijker te maken.

Uit een eerdere bevraging bij de vrachtwagenchauffeurs zelf, was al gebleken dat slechts een minderheid (18%) zich voldoende gewaardeerd voelt. Daar is blijkbaar ook het brede publiek het mee eens, want meer dan drie kwart (75,3%) is van oordeel dat vrachtwagenchauffeurs te weinig waardering krijgen voor hun job. Drie op de tien Belgen (30,1%) denken dat vrachtwagenchauffeur een goed betaalde job is. 33,1% is het hiermee niet eens, en 36,8% heeft hierover geen mening.

Het vooroordeel dat vrachtwagenchauffeur een typisch mannenberoep is, blijkt grotendeels verdwenen. Slechts één op vijf denkt dat enkel mannen geschikt zijn om achter het stuur van een vrachtwagen plaats te nemen. Toch zijn er nog steeds een pak meer mannen die als kind gedroomd hebben van een job als vrachtwagenchauffeur, exact een kwart om precies te zijn. Bij de vrouwen is dat één op de tien (9,8%).

Dat ziet Febetra ook bij haar leden. Nog geen twee op honderd actieve chauffeurs vandaag is een vrouw. Nochtans is er geen enkele reden waarom vrouwen geen prima vrachtwagenchauffeur zouden kunnen zijn zegt Isabelle De Maegt van Febetra. “Het is zonder enige twijfel een heel mooi beroep, en ook absoluut een job met een zekere toekomst, ook voor vrouwen. Dames die ook graag willen proeven van de vrijheid en onafhankelijkheid en zich geroepen voelen om achter het stuur plaats te nemen, kunnen een kijkje nemen op www.vrachtwagenchauffeur.be.”

Het aspect werkzekerheid vinden we ook terug in het onderzoek dat Febetra liet uitvoeren. Nog geen drie op tien Belgen (27,7%) gaat ervan uit dat op lange termijn vrachtwagenchauffeurs overbodig zullen worden, omdat ze vervangen kunnen worden door technologische oplossingen zoals zelfrijdende vrachtwagens.

Het besef dat vrachtwagenchauffeurs noodzakelijk zijn voor onze economie staat een beetje in contrast met het feit dat iets meer dan de helft van de Belgen (55%) vrachtwagens ziet als één van de belangrijkste oorzaken van files. 52% betrapt zichzelf er wel eens op dat hij of zij in het verkeer sakkert op de vrachtwagens, maar tegelijk beseffen nagenoeg evenveel ondervraagden in het onderzoek (52,2%) dat dit eigenlijk onterecht is. 53,1% meent ook dat de overgrote meerderheid van de vrachtwagens bestuurd worden door voorbeeldige chauffeurs.

 

Methodologie: online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Febetra tussen 22 en 26 mei 2023 bij 1000 Belgen representatief op regio, taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.

febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners