fr

Editoriaal van de maand

GEEN LOONNORMWET? DAN OOK GEEN AUTOMATISCHE LOONINDEXERING!

De nationale Bank van België verwacht een stijging van de uurloonkosten van bijna 13 % in de periode 2022-2024. Voor de Belgische transporteurs is dat barslecht nieuws. De Belgische chauffeur behoort nu al tot de allerduurste van Europa. Als de loonkosten bij ons omwille van de automatische loonindexering forser stijgen dan in het buitenland, dan zal dat zich gegarandeerd vertalen in een verder verlies aan concurrentiekracht.

Onze Belgische transportondernemingen, die zich al 20 jaar in een negatieve spiraal bevinden, kunnen zich geen verder verlies aan concurrentiekracht veroorloven. Hoogkwalitatieve diensten als transport kan je wel een beetje duurder verkopen, maar als het prijsverschil te hoog wordt, zoeken klanten naar goedkopere alternatieven. Met die harde realiteit worden we al jaren geconfronteerd. Waarom zijn onze transporteurs niet meer actief op Spanje en Italië? Niet, omdat ze te lomp zijn om goederen over grotere afstanden te vervoeren. Wel, omdat ze te duur zijn ten opzichte van de buitenlandse concurrentie.

Verder marktaandelen verliezen door de duurste chauffeur nog wat duurder te maken, daar passen wij voor. Zeker in de huidige crisiscontext, moet de wet van 1996 tot bevordering van de werkgelegenheid en de vrijwaring van het concurrentievermogen strikt toegepast worden. Als de vakbonden vinden dat de loonnormwet, omwille van haar vermeende sjoemelsoftware, afgeschaft moet worden, dan moet tegelijkertijd de automatische loonindexering op de schop. Die typisch Belgische maatregel heeft ons in het verleden al veel parten gespeeld en kan ons in de toekomst alleen maar zuur opbreken.

Philippe DEGRAEF

Directeur FEBETRA

 

Print This Page
Febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners