fr

Editoriaal van de maand

Mobility Package en Brexit: quasi volledig uit de actualiteit verdwenen, maar nog altijd even relevant

Met heel de Coronaheisa zijn andere dossiers, zoals het Mobility Package en de Brexitonderhandelingen die nochtans een behoorlijke impact zullen hebben op de transportsector, een beetje naar de achtergrond verdwenen. Het is niet omdat Corona de actualiteit gemonopoliseerd heeft, dat het Mobility Package en de Brexitonderhandelingen plots totaal irrelevant zijn geworden voor vervoerders.

Wat het Mobility Package betreft, is de afronding van de hele wettelijke procedure nakend. De commissie Tran heeft het net goedgekeurd. De volgende en meteen ook finale stap is de goedkeuring door het voltallig Europees Parlement begin juli. Naar alle verwachtingen een pure formaliteit, waardoor we met quasi zekerheid kunnen stellen dat er aan de teksten, zoals ze er nu voorliggen, niet meer zal gesleuteld worden.

Febetra heeft het cabotageluik altijd beschouwd als het belangrijkste onderdeel uit dat pakket. Uitgerekend op dat punt zijn de nieuwe regels, meer bepaald de cooling off periode van 4 dagen, een dikke streep door de rekening van de Belgische transporteurs. Hun cabotage-activiteiten in Frankrijk en in Duitsland zullen in de toekomst sterk beknot worden.

Het is niet allemaal kommer en kwel. De wettelijke omkadering van bestelwagens >2,5 ton die in het  internationaal goederenvervoer gebruikt worden, kan alleen maar toegejuicht worden. Eindelijk komt er een reglementair kader voor een segment, waar ongeveer alles kon en mocht. De aanmelding van een gedetacheerde werknemer op één centraal Europees platform in plaats van land per land is ook een flinke stap vooruit.

Theoretisch kan het met de post-Brexit nog alle kanten uit. Omdat de onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU muurvast zitten en het Verenigd Koninkrijk geen oren heeft naar een verlenging van de overgangsperiode, wordt de kans op een harde Brexit eind dit jaar met de dag groter. Voor de transportsector, die al groggy is door de mokerslag van de Coronacrisis, zijn lange wachttijden aan de grenzen, bijkomende administratieve rompslomp en extra kosten een alles behalve leuk perspectief.

Laten we ondanks de vele onweerswolken optimistisch blijven. De transporteurs hebben in het verleden altijd blijk gegeven van een uitzonderlijke veerkracht. We zijn ervan overtuigd dat ze die veerkracht ook nu maximaal zullen benutten om met zo weinig mogelijk kleerscheuren  aan te haken bij het nieuwe normaal.

 

Philippe Degraef
Directeur Febetra

Print This Page
Febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners