Editoriaal van de maand

DE TRANSPORTSECTOR ALS MELKKOE

De kilometerheffing heeft geen enkele positieve impact gehad op de mobiliteit. Integendeel. Sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in april 2016 is de filezwaarte alleen maar blijven toenemen. Voor de transporteurs is dat bijzonder pijnlijk. Gemiddeld 8 X meer betalen ten opzichte van het vroeger Eurovignetsysteem om dan langer en vaker in de file te staan, daar zaten zij echt niet op te wachten.

In haar huidige vorm, is de kilometerheffing een zuiver fiscale maatregel die het predicaat “slim” niet verdient. Hoog tijd dus om van die domme maatregel een slim mobiliteitssturend instrument te maken. Hoe? Eenvoudigweg door het principe van “de gebruiker betaalt” – dat nu voor 2 % van het voertuigenpark of gemiddeld 15 % van het verkeer van toepassing is – naar alle weggebruikers uit te rollen.

De overheid veegt die piste steeds van tafel. Er is daar geen draagvlak voor, luidt het dan. Dat is wel een bijzonder vreemde hersenkronkel. Is er draagvlak voor de pensioenhervorming? Wij vrezen van niet. Het gros van de actieve bevolking staat zeker niet te springen om langer te werken. Dat gebrek aan draagkracht belet de overheid niet om haar hervormingsplannen, die voor alle duidelijkheid noodzakelijk zijn, verder uit te rollen.

In plaats van de kilometerheffing naar alle weggebruikers uit te rollen, kiest de Vlaamse overheid voor een substantiële verhoging van de tarieven via de integratie van een CO2-component in de tariefstructuur. Wat men ook moge beweren, die ingreep is helemaal niet verplicht voor langlopende contracten die voor 2022 afgesloten werden. Vlaanderen bezondigt zich met andere woorden aan gold plating, vermits de concessieovereenkomst met Satellic lang voor 2022 afgesloten werd.

Ook Wallonië zal in juli 2026 zijn tarieven verhogen, zij het minder fors. Voor de transporteurs zit er niks anders op dan de meerkosten integraal door te rekenen. Finaal zal de eindconsument dieper in zijn portemonnee moeten tasten. Een hoger prijskaartje voor de consument, 0,0 effect op de mobiliteit en geen enkele impact op de CO2-emissies, is dat goed bestuur? Wij vrezen van niet.

Philippe DEGRAEF

Directeur FEBETRA

febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners