fr

Editoriaal van de maand

Wat een soep!

Transporteurs hebben het de afgelopen weken allesbehalve gemakkelijk gehad. De verplichtingen inzake quarantaine, formulieren, attesten en covidtests werden om de haverklap gewijzigd. Bovendien probeert elke lidstaat de pandemie naar eigen goeddunken te regelen, waardoor alles alleen maar onoverzichtelijker wordt.

Van enige Europese coherentie valt in de praktijk voorlopig bitter weinig te bespeuren. Ondernemers worden geconfronteerd met een patchwork aan uiteenlopende nationale regels. Europa mag dan nog met veel tamtam aankondigen dat vrachtwagenchauffeurs van verplichte covidtests vrijgesteld zouden moeten worden, de lidstaten kunnen die aanbevelingen zonder veel problemen onbewogen naast zich neerleggen. Dat is precies wat Frankrijk gedaan heeft, enkele dagen voor Kerstmis, door plots te beslissen dat vrachtwagenchauffeurs die uit het Verenigd Koninkrijk terugkwamen een negatieve covidtest moesten kunnen voorleggen. Met chaotische taferelen in Kent tot gevolg en duizenden chauffeurs die in hun eentje, zonder toegang tot de meest elementaire sanitaire faciliteiten, ergens op een parking of een pechstrook in hun cabine kerst hebben moeten vieren, ver weg van hun familie. Niet te geloven!

De enige conclusie die kan getrokken worden, is dat Europa slagkracht mist. Met Europese aanbevelingen die niet bindend zijn, schieten ondernemers echt niets op. Met aankondigingen waar niks van in huis komt al evenmin. Waar blijft eigenlijk het uniform Passenger Locator Form dat de Europese Commissie tegen december 2020 beloofd had? De complete radiostilte wijst op een bijzonder moeilijke bevalling. Als het zo verder gaat, komt dat formulier er als de pandemie achter de rug is. Hopeloos te laat dus.

In heel die chaos, doet het FEBETRA-team zijn uiterste best om leden quasi in real time te informeren over de steeds veranderende regels en verplichtingen in binnen- en buitenland. We kunnen u verzekeren, dat dat niet zo eenvoudig is. Vaak zijn de regels voor interpretatie vatbaar en krijgt men een andere versie naargelang de “expert” die men aan de lijn krijgt. Maar “opgeven” of “er de brui aan geven” staat niet in ons woordenboek. Nee, beste vervoerders, we zullen jullie, zo lang als nodig is, blijven bombarderen met het covidgerelateerd nieuws dat bij de dagelijkse bedrijfsvoering noodzakelijk is om jullie onderneming, zo goed en zo kwaad als het kan, draaiend te houden.

Philippe Degraef
Directeur Febetra

Print This Page
Febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners