TIP!
- Maak afspraken met uw klant over wie de douaneaangiften doet. Let op! Douaneprocedures zijn complex. Indien u binnen uw bedrijf niet over de nodige know-how beschikt, doet u best beroep op een douane-agent.
- Maak op voorhand een interne kostenberekening. Voorzie extra kosten door o.m. wachttijden, douane, vergunningen,…
- Check vóór uw vertrek of uw klant in orde is met alle nodige papieren. Vertrek vooral niet indien de nodige douaneformaliteiten niet zijn afgerond.
Proces
In dit stappenplan vermelden wij ook welke stappen verplicht zijn voor de vervoerder en welke stappen facultatief zijn. Met facultatief bedoelen we de stappen die de vervoerder onderneemt indien dit is afgesproken met de klant.
1. Verplicht: Verplichte documenten
2. Verplicht: Afsluiten transportovereenkomst met de klant De vervoerder sluit een transportovereenkomst af met de klant.
3. Facultatief: Boeking rederij
4. Facultatief: Douaneaangiftes De klant maakt een UK-douane uitvoeraangifte en bezorgt de vervoerder een UK MRN als bewijs. De vervoerder vraagt aan de klant of hij/zij P2P (Permission to Progress) heeft ontvangen
5. Facultatief: Goods Vehicle Movement System (GVMS)
6. Verplicht: Kent Acces Permit De vervoerder vraagt een Kent Acces Permit aan Meer informatie: Vanaf 1 januari 2021 voorziet de Britse overheid het “Check a Vehicle is Ready to Cross the Border” – applicatie. Dit laat u toe als vervoerder na te gaan of alle EU import documenten in orde zijn. Wanneer de vrachtwagen “border-ready” is, wordt dit gemeld in de SFS. Het SFS zal vorm krijgen aan de hand van een app. Opgepast: dit is niet vrijblijvend! Dit kadert in het project Operation Brock (zie hieronder). Chauffeurs die vertrekken vooraleer ze goedkeuring hebben ontvangen, krijgen een boete van 300 pond. Via de applicatie kan de chauffeur een Kent Acces Permit krijgen. Deze is 24 uur geldig en zal de chauffeur sowieso moeten bijhebben als hij/zij de haven van Dover of de Eurotunnel bereikt. Zonder een dergelijke permit riskeert de chauffeur een boete van 300 pond. Operation Brock Vrachtwagens die naar de haven van Dover of de Eurotunnel reizen, hebben vanaf 1 januari 2021 een Kent Access Permit (KAP) nodig. Indien zij niet over een dergelijke vergunning beschikken, krijgen zij een boete van £300 en/of kan het voertuig in beslag genomen worden. De Kent Access Permit (KAP) maakt deel uit van de handhaving van Operatie Brock. Volgens de plannen zou de vergunning digitaal (via een app) worden afgeleverd aan chauffeurs, die dan een ‘groen’ of ‘rood’ resultaat zouden krijgen van de Check a Vehicle is Ready to Cross the Border. Zowel het rijden met een ‘rood resultaat’ (de boodschap om niet te vertrekken) of het niet gebruiken van de applicatie (en hierdoor geen geldig KAP te hebben) kunnen beboet worden. De Britse overheid wil hiermee de hoeveelheid voertuigen die niet border-ready zijn beperken.
7. Verplicht: EU Entry Summary Declaration De procedure en de verantwoordelijke voor het indienen van de ENS voor importgoederen bij begeleid vervoer is in ieder land anders. Daarom geven we u een overzicht. Ter verduidelijking: bij onbegeleid transport wordt de ENS-aangifte ingediend door de rederij. België Hoewel het in principe de vervoerder is die verantwoordelijk is voor de ENS-aangifte, is er een uitzondering voor een schip dat zowel begeleid als onbegeleid transport aan boord heeft. Daar is het effectief de rederij die instaat voor het indienen van de ENS voor de volledige scheepslading. Aangezien bij alle schepen een deel onbegeleid transport aanwezig is, zal u dus als vervoerder geen ENS-aangifte moeten indienen. Frankrijk In Frankrijk is het de vervoerder die verantwoordelijk is voor het indienen van de ENS. De vervoerder kan de ENS-aangifte zelf doen, maar ook met behulp van een erkende douanevertegenwoordiger. In beide gevallen is het niet mogelijk om de ENS-aangifte rechtstreeks op de site van de douane in te dienen zoals dit bij de import/exportaangiften wel kan. Volgens onze Franse collega’s is het daarom noodzakelijk om met een gecertificeerd platform zoals Conex (https://www.conex.net/) of Akanea (https://akanea.com/) te werken. Zij leveren u de nodige software pakketten (tegen betaling) waardoor u zelf de ENS-aangifte kan doen. Vanaf 1 januari 2021 moet u de ENS-aangifte indienen. Nederland Nederland hanteert hetzelfde principe als België. Alle ferrymaatschappijen nemen de ENS-aangifte bij zowel begeleid als onbegeleid vervoer op zich.
8. In orde met de bovenstaande stappen? Start uw transport.
9. Facultatief indien Eurotunnel: tracking route Via deze webapplicatie volgt de chauffeur de correcte route bij aankomst in Folkestone.