Editoriaal van de maand

OP HOOP VAN ZEGEN

Op 9 juni werden de kaarten geschud, met toch wel wat verrassende resultaten. Vooral in het zuiden van het land lijkt een nieuwe wind te waaien, die de deur open zet voor een ondernemersvriendelijker klimaat. Met uitzondering van Wallonië, waar al een nieuwe regering in het zadel zit, ligt de bal op de andere beleidsniveaus in het kamp van de formateurs om onze economie, onze financiën, onze arbeidsmarkt en nog veel meer terug op de rails te krijgen.

Onze Belgische transporteurs zitten al 20 jaar in een negatieve spiraal. Te duur ten opzichte van de buitenlandse concurrentie, dat is heel kort samengevat, hun voornaamste probleem en tegelijkertijd hun grootste frustratie. Het herstel van de concurrentiekracht moet dan ook, ondanks de moeilijke budgettaire context waarin de NV België zit, de belangrijkste werf worden van de nieuwe formaties.

Het behoud van de professionele diesel is nog zo’n dossier dat van existentieel belang is voor onze sector. Fossiele diesel is op termijn ten dode opgeschreven, daar moeten we ons met z’n allen bewust van zijn. Maar nu al de begrafenis van de professionele diesel organiseren, zoals sommige linkse partijen zouden willen, dat is voor ons duidelijk een brug te ver.

Voor de belangrijkste dossiers hebben de drie transportfederaties beslist om bij monde van de confederatie Transport and Logistics Belgium met één krachtige stem te spreken. Een verlaging van de torenhoge kosten op arbeid en het behoud van de professionele diesel, zolang er op operationeel, technisch en financieel vlak geen volwaardige alternatieven voorhanden zijn, dat zijn de twee items die helemaal bovenaan het verlanglijstje van de Belgische transportsector prijken.

Philippe DEGRAEF

Directeur FEBETRA

febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners