Piektoeslag bij DP World: transportsector diep teleurgesteld

Transport and Logistics Belgium, de koepelorganisatie die Febetra, TLV en UPTR verenigt, vernam zopas de plannen van DP World om vanaf 20 mei een piektoeslag van 14 € in te voeren per slot tussen 6u ’s morgens en 20u ’s avonds. Voortaan zullen vervoerders moeten betalen om overdag een container af te halen of binnen te brengen bij DP World.

Voor DP World is dit een manier om transporten meer te spreiden en vervoerders aan te zetten om meer de nacht te gebruiken.

De transportsector is uiteraard ook voorstander van een grotere spreiding van de transporten, maar dat is enkel mogelijk mits medewerking van de volledige logistieke keten.

Wat voor zin heeft het om een container ’s nachts af te halen als de bestemmeling deze ’s nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om deze container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten? Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven ’s nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingsuren op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 8u en 16u?

DP World kiest dus voor de meest gemakkelijke oplossing die bijzonder weinig effect zal hebben.

Bovendien is de huidige economische situatie allesbehalve rooskleurig en staan de transportprijzen zwaar onder druk. Vervoerders zullen deze toeslag moeten doorrekenen aan hun klanten, maar de door DP World gekozen timing vergemakkelijkt dit allesbehalve.

DP World lijkt één ding te vergeten: zonder transport, blijven alle containers op de terminal.

 

febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners