Moederdag: op 15 jaar tijd nauwelijks meer vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs. 5000 vrachtwagenchauffeurs M/V/X gezocht

Brussel, 8 mei 2022 – Elke dag zijn tienduizenden vrachtwagenchauffeurs voor rekening van Belgische transportbedrijven onderweg om alle mogelijke goederen op te halen en te leveren. Nog geen twee op honderd is een vrouw, 1,66% om precies te zijn. Nochtans is er geen enkele reden waarom vrouwen geen prima vrachtwagenchauffeur zouden kunnen zijn. Meer nog, het beroep biedt heel wat troeven, zo getuigen vrouwelijke chauffeurs. Naar aanleiding van MOEDERDAG wil Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners, daarom een oproep lanceren tot alle dames in ons land om te solliciteren voor een van de 5.000 vacatures in de sector.

 

In ons land zijn momenteel meer dan 10.000 ondernemingen actief in het goederenverkeer over de weg. Samen beheren ze een voertuigenpark van meer dan 80.000 vracht- en bestelwagens en vertegenwoordigen ze meer dan 112.000 jobs. Uit cijfers van FEBETRA blijkt dat in 2022 het beroep van vrachtwagenchauffeur nog steeds beschouwd wordt als een typisch mannenberoep. In meer dan 98% van alle vrachtwagens zit een man achter het stuur. Op vijftien jaar tijd is er slechts een heel kleine groei te merken in het aantal vrouwelijke chauffeurs. Dat is bijzonder jammer, en er is ook geen enkele reden toe. Een moderne vrachtwagen besturen kan vandaag de dag net zo goed door een vrouw als door een man gebeuren. Bovendien biedt de job niet alleen verantwoordelijkheid en afwisseling, maar vooral heel wat vrijheid en zelfvoldoening, zo bleek uit een bevraging bij chauffeurs.

 

percentage vrachtwagenchauffeurs in België
  mannen vrouwen
2007 98,71% 1,29%
2017 98,51% 1,49%
2019 98,44% 1,56%
2021 98,34% 1,66%

 

“Onze sector blijft groeien: in de komende jaren zullen 5.000 nieuwe chauffeurs aangeworven worden om alle uitdagingen te kunnen aangaan.” zegt Isabelle De Maegt van FEBETRA.Als je het aan de chauffeurs zelf vraagt, dan blijkt dit zonder enige twijfel een heel mooi beroep te zijn, en ook absoluut een job met een zekere toekomst, ook voor vrouwen. Dames die ook graag willen proeven van de vrijheid en onafhankelijkheid en zich geroepen voelen om achter het stuur plaats te nemen, kunnen een kijkje nemen op www.vrachtwagenchauffeur.be.”

Yannic Wouters (55 jaar), CE-chauffeur bij Distrilog Group, rijdt al 20 jaar met de vrachtwagen. “Vrachtwagenchauffeur zijn is de job van mijn leven, en ik oefen die dan ook met veel passie en plezier uit. Of dat moeilijk te combineren is met een gezin? Mijn twee zonen zijn intussen de deur uit en mijn man werkt als zelfstandige. Aangezien ik nationale ritten doe, dus zonder overnachting, werk ik ongeveer dezelfde uren als hem. Ideaal als je het mij vraagt! Bovendien heeft Distrilog meerdere sites verspreid over Vlaanderen. Van thuis naar de site in Olen – mijn uitvalsbasis – ben ik amper 10 minuten onderweg.”

“Bij het behalen van mijn CE-rijbewijs moest ik uiteraard opboksen tegen de vooroordelen, maar die betekenden voor mij een extra stimulans. Als vrouwelijke chauffeur mag ik nu af en toe genieten van complimenten van collega’s én klanten. Soms staan ze vol bewondering te kijken naar wat ik kan, maar dan zeg ik altijd ‘oefening baart kunst’!”

Yannic geeft ook opleiding aan haar collega’s bij Distrilog: “Als peterchauffeur begeleid ik C-chauffeurs die de overstap willen maken naar een CE-vrachtwagen. Dit zou ik graag blijven doen tot na mijn pensioen. Ik vrees dat ik de vrachtwagencabine anders té hard ga missen. Al wil ik daar nu nog niet te veel bij stilstaan”, lacht ze.

febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners