Oliecrisis: TLV, FEBETRA & UPTR roepen op tot urgente specifieke hulp voor vervoerders – de professionele diesel moet uit de as herrijzen

De kostprijs van diesel blijft problematisch voor de transportsector. Een klassieke dieselclausule volstaat niet meer om je marge te bewaken. Vaak gebruikte clausules laten de prijs pas na meerdere weken stijgen. Ondertussen heb je als transporteur met elke verbruikte en niet correct betaalde liter diesel geld verbrand. Veel erger is het nog als je dieselclausule verwijst naar de evolutie van de pompprijs. Want sinds 19 maart is de accijns verlaagd, maar het stuk dat jij als transporteur achteraf recupereert, is even zeer verminderd met ruim 14 cent per liter!

DRINGEND ACTIE
De huidige situatie is voor de KMO-transporteur onhoudbaar. Indien er niets verandert, dan is het voortbestaan van jouw firma wel bedreigd, en dat willen de transportfederaties niet laten gebeuren. Wij helpen jou met dit advies én we vragen gerechtigheid aan de regering.

DOORREKENEN
We begrijpen dat het nooit eenvoudig is om in een bestaande commerciële relatie extra kosten door te rekenen. Toch is het jouw plicht als vervoerder om dit NU te doen. Al weken is de prijs van diesel aan het stijgen. De marges in onze sector zijn zo dun dat elke rit met verlies vermeden moet worden. Prijsverhoging is in elk geval noodzakelijk. Indien alle vervoerders dit krachtige signaal geven, staan we samen sterk ten aanzien van de eindklant.

TLV, FEBETRA en UPTR EISEN HERSTEL VAN VOLWAARDIGE PROFESSIONELE DIESEL
Ondertussen blijven de transportfederaties niet bij de pakken zitten. Nog maar eind vorig jaar kregen we de belofte om 0,22 €/liter te kunnen blijven recupereren tot eind dit jaar. We eisen van de regering De Croo een onmiddellijk en volwaardig herstel van de professionele diesel. Is dat onmogelijk omdat we dan zakken onder het minimale accijnsniveau van Europa? Andere landen beloofden de afgelopen dagen al hulp aan hun transporteurs. Als die landen dit mogen, dan mag België de accijns ook tijdelijk onder dit minimum zetten. Daarnaast blijven we uiteraard vragen om de transporteur met bijkomende maatregelen te ondersteunen.

Print This Post