Noodnummer voor gestrande Oekraïense vrachtwagenchauffeurs: +32 2 421 10 55

Naar aanleiding van het conflict in Oekraïne heeft het Sociaal Fonds Transport en Logistiek een noodnummer in het leven geroepen voor gestrande Oekraïense vrachtwagenchauffeurs. Hieronder vindt u de berichtgeving die werd verstuurd.

 Vrachtwagenchauffeurs op de Belgische wegen die door het conflict in Oekraïne het contact met de thuisbasis zijn verloren en zo dreigen zonder geld of zelfs eten te vallen, kunnen contact opnemen met het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL). ‘We laten onze collega’s niet in de kou staan’, zegt Geert Heylen van het SFTL. ‘We roepen dan ook iedereen op – vrachtwagenchauffeurs en gewone burgers – om gestrande chauffeurs het noodnummer +32 2 421 10 55 door te geven, of zelf contact op te nemen om melding te maken van mensen in nood.’

Op de Belgische wegen zijn nogal wat Oekraïense vrachtwagenchauffeurs actief. Door de oorlog in eigen land zijn ze vaak op zichzelf aangewezen en in sommige gevallen dreigen ze ook echt in nood te komen. “Chauffeurs die geen geld meer kunnen afhalen, geen onderdak hebben of zelfs geen eten, willen we helpen”, zegt Geert Heylen van het SFTL. “Het is niet altijd makkelijk om hen te bereiken. Daarom hebben we nu een noodnummer opgericht en vragen we aan Belgische en andere chauffeurs om mee een oogje in het zeil te houden. Ook burgers kunnen helpen. Zien ze ergens een vrachtwagen lange tijd op dezelfde plaats staan, dan geven ze best het noodnummer door of doen ze zelf een melding via het nummer.”

Het SFTL vraagt om uit te kijken naar vrachtwagens met een Oekraïense nummerplaat (UA), maar ook met een Russisch (RUS) of Wit-Russisch (BY) kenteken. “Deze mensen zijn nu het slachtoffer van de waanzin van één man. We willen ook hen helpen. Veel Russen kunnen immers nergens nog geld afhalen”, zegt Heylen. “We willen echt niet dat hier chauffeurs weken aan een stuk moeten proberen overleven in hun cabine, zonder eten en drinken en/of zonder de mogelijkheid om zich te wassen. We vermoeden immers dat veel transportbedrijven uit het Oostblok liever zullen hebben dat de vrachtwagens hier blijven, om niet in beslag genomen te worden of dergelijke. De chauffeurs zijn sowieso slachtoffer en we willen kijken voor een oplossing voor elk van hen.”

Print This Post