Nieuwjaarsbrief Febetra – TLV – UPTR

 

Bij het begin van het nieuwe jaar heeft het georganiseerde wegvervoer twee goede gewoontes. De eerste traditie is om bij elkaar samen te komen en bij te praten bij een glas en een hapje. Dat zal omwille van bekende redenen helaas nog een jaartje moeten wachten. De tweede regel is dat de drie beroepsorganisaties hun topprioriteiten tegenover de politiek herhalen. Daar willen FEBETRA, TLV en UPTR niet van afwijken, wel integendeel.

Vooreerst wensen we u het allerbeste toe voor het nieuwe jaar!

Met deze open nieuwjaarsbrief herhalen we publiek en met meer overtuiging dan ooit dat de transporteur bereid is om te versnellen in vergroening. We willen zelf af van onze 99,98% afhankelijkheid van fossiele diesel en zouden niet liever dan drie stappen tegelijk vooruitzetten in de strijd tegen de opwarming. Maar waarom begonnen we er nog niet aan?

Het antwoord is simpel. De weinige zero-emissie trucks die al bestaan, kosten minstens drie keer zo veel als de beproefde verbrandingsmotor. En 99,98% van onze klanten is niet bereid om ook maar 0,02 € extra te betalen. De typische KMO-transporteur met zijn minimale marges die op e-trucks overschakelt, tekent zo samen met zijn aankooporder een 99,98% zekere garantie op een faillissement.

Maar het kan anders. Buurlanden Nederland en Duitsland subsidiëren nu al tot 80% van de meerkost van emissieloze vrachtwagens. UPTR, FEBETRA en TLV herhalen hun oproep aan de Gewestregeringen om zo’n tegemoetkoming ook bij ons te voorzien. En ook de federale regering moet kleur bekennen. De transitie naar andere aandrijvingen slaagt enkel met fiscale instrumenten zoals de grotere aftrekbaarheid voor peperdure laadinfrastructuur. Het is niet ernstig dat de huidige extra aftrek zal verdwijnen nog voor er trucks gekocht kunnen worden op bijvoorbeeld waterstof of e-trucks die met 44 ton 1000 kilometer ver kunnen rijden.

De massale decarbonisering van het wegvervoer zal dus gesubsidieerd zijn of zal niet zijn. Oh ja, als de Nieuwjaarswensen van TLV, UPTR en FEBETRA niet worden gehoord, is het resultaat met 99,98% zekerheid te voorspellen: dan rijden er over pakweg 5 jaar weliswaar wat zero-emissietrucks rond in België. Maar dat zullen dan wel allemaal buitenlandse trucks zijn. Maar dat wil toch niemand in de politiek? Het wegvervoer rekent op de moed van de dames en heren politici!

 

 

Rudy Maes

Voorzitter TLV

Benny Smets

Voorzitter FEBETRA

Bruno Velghe

Voorzitter UPTR

 

Print This Post