Editoriaal van de maand

KOSTEN ENERGIETRANSITIE WORDEN ZWAAR ONDERSCHAT

Anno 2024 is het geen realistische optie om te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is met het milieu en het klimaat. De toekomst zal groen en duurzaam zijn, zoveel is zeker. Maar, het nieuwe normaal – en dat is een aspect dat veel te vaak onderbelicht blijft en in overheidsmiddens doorgaans doodgezwegen wordt – zal ook een fortuin kosten.

Overheden, verladers en transporteurs zullen niet alleen samen in bad moeten, maar het ook eens moeten worden over een faire verdeling van de extra kosten die onvermijdelijk aan de omschakeling naar een emissievrije logistiek vasthangen. Want, hoe men het ook draait of keert, duurzaam is synoniem van duur.

De transportsector is uiteraard bereid om zijn steentje bij te dragen. Maar, het door de politiek uitgestippelde tijdspad moet wel praktisch haalbaar en vooral betaalbaar zijn. De diverse overheden waarmee we in het kader van de energietransitie in contact zijn, lijken nogal eens te vergeten dat de transportsector een typische KMO-sector is met heel bescheiden financiële buffers. Realisme en betaalbaarheid zijn parameters die in heel het klimaatverhaal zeker meegenomen moeten worden om een regelrecht bloedbad te vermijden.

Het idee dat ons land en bij uitbreiding de hele Europese Unie klimaatbestendig gemaakt kan worden zonder zware financiële inspanningen, is een illusie. Het zou de beleidsmakers sieren mochten ze daar geen doekjes om winden. Wellicht een onaangename waarheid, zeker in de huidige verkiezingsperiode, maar iedereen, zonder enige uitzondering, zal diep in zijn portemonnee moeten tasten.

Philippe DEGRAEF

Directeur FEBETRA

febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners