UK: Nieuw vergunningenstelsel in Operatie Brock (vanaf 10 juli 2024)

In de nacht van 10 juli wordt Operatie Brock ingevoerd voor de zomerperiode. Alle vracht op weg naar de haven moet dan de M20-corridor gebruiken.

Vanaf 10 juli 2024 wordt er wel een nieuw vergunningensysteem ingevoerd als onderdeel van operatie Brock.

Vrachtwagenchauffeurs die via de haven van Dover van GB naar het Europese vasteland gaat, moeten onderstaande procedure volgen. Vrachtchauffeurs die zich niet aan de regels houden, worden achteraan in de rij gezet.

De vergunningen moeten ervoor zorgen dat alle vrachtwagenchauffeurs die naar de haven van Dover rijden de juiste route hebben gevolgd.

De regeling houdt in dat alleen vracht met een vergunning wordt toegelaten tot de haven van Dover. Vergunningen worden alleen afgegeven aan vrachtwagenchauffeurs die uit de wachtrij naar Dover komen.

Hoe werkt het nieuwe vergunningensysteem?

Wanneer Dover TAP (Traffic Access Protocol) wordt geactiveerd op de A20, worden er vooraan in de rij voor Operatie Brock vergunningen afgegeven aan chauffeurs die naar de haven van Dover rijden. Vervoerders moeten dan de A20 verlaten bij Courtwood Interchange, op de kruising van de A20 en de B2011, waar hun vergunningen worden gecontroleerd. Als ze aan de eisen voldoen, mogen ze weer aansluiten in de rij op de A20 en hun weg vervolgen naar de haven. Als vrachtwagenchauffeurs tijdens operatie Brock niet de juiste route hebben gevolgd en geen vergunning hebben, krijgen ze geen toegang tot de haven van Dover en moeten achteraan de rij weer aansluiten om alsnog een vergunning te krijgen.

Vervoerders hebben een unieke vergunning nodig voor elke reis die ze naar de haven maken en deze kan alleen vooraan in de Brock-rij worden verkregen.

febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners