fr

Europa

 

Europese Unie Albanië Bosnië-Herzegovina Belarus
Bulgarije Denemarken Duitsland Estland
Finland Frankrijk Griekenland Hongarije
Ierland Italië Kroatië Luxemburg
Letland Litouwen Malta Nederland
Noorwegen Oekraïne Oostenrijk Polen
Portugal Roemenië Servië Slovenië
Slowakije Spanje Tsjechië Verenigd Koninkrijk
Zweden Zwitserland

 

Europese Unie

Grensposten

De site https://covid-19.sixfold.com/ geeft de wachttijden aan de grenzen aan. We raden u aan deze te gebruiken voor uw internationaal vervoer. Door de verschillende controles lopen de wachttijden aan de grenzen sterk op.

De recente mededeling van de Europese Commissie over de green lanes is nu in alle officiële talen beschikbaar. De staatshoofden en regeringsleiders van de EU hebben in hun laatste verklaring (26 maart) ook hun steun uitgesproken voor green lanes, met de volgende verklaring: “Waar tijdelijke controles aan de binnengrenzen zijn ingevoerd, zullen wij zorgen voor een soepel grensbeheer voor personen en goederen en de werking van de interne markt in stand houden, op basis van de richtsnoeren van de Commissie van 16 maart 2020, overeenkomstig de Schengengrenscode, en de richtsnoeren van de Commissie voor de toepassing van “green lanes”. Dit is het internationaal erkend certificaat Annex 3 (Green Lanes) van de EC.

top

Albanië

Grensposten

  • Er zijn grenscontroles waarbij er een medische check gebeurt van de chauffeur.
  • De grens tussen Blato en Shepchishte-Trebishte (Debar) is gesloten voor zowel personen- als goederenverkeer.
  • De grens tussen Albanië en Griekenland is gesloten. Enkel de grenspost Kakavia is 24/7 geopend voor vrachtverkeer.

Dit is de laatste update die wij ontvangen hebben, een ruime tijd geleden. Deze informatie kan outdated zijn.

top

Bosnië-Herzegovina

Grensposten

Goederenvervoer kan Bosnië-Herzegovina bereiken via deze grensposten:

    • Montenegro: Klobuk,
    • Servië: Vardiste, Karakaj en Race,
    • Kroatië: Samac, Gradiska en Bijaca.

Dit is de laatste update die wij ontvangen hebben, een ruime tijd geleden. Deze informatie kan outdated zijn.

top

Belarus

Algemeen

Vooraleer u uw rit start, wordt er aangeraden het Republican Center for Hygiene of Epidemiology and Public Health te contacteren via +375 (29) 156-85-65. Ze zijn open op werkdagen tussen 8:30 en 13:00 en van 13:30 tot 18:00

Grensposten

Belarus heeft alle grensposten gesloten voor personenverkeer. Goederenverkeer kan ongehinderd plaatsvinden.

top

Bulgarije

Algemeen

  • Het dragen van mondmaskers is vanaf nu verplicht voor chauffeurs in publieke plaatsen. We raden aan om een masker te dragen van zodra de cabine wordt verlaten.
  • De noodtoestand blijft geldig tot en met 31 januari 2021

Inreisbeperkingen

De beperkingen inzake toegang tot Bulgaars grondgebied en de verplichte PCR-test zijn niet van toepassing op vrachtwagenchauffeurs in internationaal wegvervoer.

top

Denemarken

Algemeen

  • De Deense vervoers- en logistieke verenigingen hebben een lijst met aanbevelingen opgesteld voor de ontvangst en verzending van goederen. Het document bevat aanbevelingen voor transportbedrijven, beroepschauffeurs, afzenders en geadresseerden.
  • Vrachtwagenchauffeurs zijn niet verplicht enige extra documentatie bij te hebben. Toch adviseert de Deense federatie voor het wegvervoer het attest voor werknemers in het internationale vervoer mee te nemen (Annex 3).

Quarantaine

Sinds 9 januari is het voor niet-inwoners van Denemarken verplicht om een geldige reden en een negatieve covidtest voor te leggen bij aankomst in Denemarken. Vrachtwagenchauffeurs zijn vrijgesteld van de covidtest (tenzij zij inwoners zijn van het VK) en de vrachtbrief wordt gezien als een geldige reden.

Grenscontroles

  • De grenscontroles worden frequenter maar alle grensposten blijven open.
  • Vrachtwagenchauffeurs en andere medewerkers die betrokken zijn bij het vervoeren van goederen, hoeven geen negatieve covid-test voor te leggen. Ze moeten daarentegen wel bewijs voorleggen van hun activiteit, zoals de CMR.

Lockdown

De Deense overheid heeft beslist om een lockdown in te voeren in 7 gemeentes van Noord-Jutland. Het betreft volgende gemeentes: Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vesthimmerland, Thisted en Læsø. Goederenvervoer is nog steeds toegelaten maar er wordt aan de chauffeurs gevraagd om het betrokken gebied zo snel mogelijk opnieuw te verlaten.

top

Duitsland

Mondmaskers verplicht

Vanaf 22 januari 2021 is het dragen van chirurgische mondmaskers verplicht in het openbaar vervoer en in winkels. Andere mondmaskers zijn niet toegelaten.
Sinds 18 januari 2021 zijn in Beieren nog enkel FFP2 maskers toegelaten.

Algemeen

  • Op woensdag 16 december gaat er een nieuwe lockdown in in Duitsland. Wat de impact is op het goederenverkeer is nog niet gekend.
  • Grensarbeiders die minstens eenmaal per week naar Beieren komen om te werken, moeten uiterlijk 5 dagen na hun aankomst een COVID-19-test ondergaan, die vervolgens wekelijks moeten worden herhaald. Vrachtwagenchauffeurs die enkel goederen leveren/ophalen of door Beieren transiteren, zijn hiervan vrijgesteld.

Rijverboden

De Länder Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Schleswig-Holstein, Rheinland-Pfalz, Sachsen-Anhalt, Freie und Hansestadt, Hamburg, Berlin, Thüringen, Saarland, Baden-Württemberg en Bremen heffen de rijverboden op tot 31 januari 2021.

De Länder Hessen, Schleswig-Holstein, Nordrhein-Westfalen, Sachsen, Rheinland-Pfalz, Sachsen-Anhalt, Baden-Württemberg, Freie und Hansestadt, Hamburg, Berlin, Bayern, Thüringen, Brandenburg, Meckenburg-Vorpommern, Niedersachsen, Saarland en Bremen heffen het rijverbod op tot 30 juni 2021 voor de bevoorrading van de vaccinatiecentra, en dit voor de volgende transporten:

  • Corona-vaccins,
  • Koelsystemen voor de (tussen)opslag van Corona-vaccins,
  • Vaccinatiemateriaal of noodzakelijke medische instrumenten,
  • En andere goederen die rechtstreeks dienen om de werking en het goed functioneren van de corona-vaccinatiecentra te garanderen.
  • Ook voor lege ritten in direct verband met de bovengenoemde leveringen aan de Corona-vaccinatiecentra wordt het rijverbod opgeheven.

Quarantaine

  • Personen komend uit het VK en reizen naar de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen (NRW), moeten 10 dagen in quarantaine.  De persoon moet contact opnemen met het verantwoordelijke gezondheidsbureau (Gesundheitsamt) en moet binnen 24 uur na aankomst in NRW een eerste coronatest ondergaan. Na 5 dagen moet er een tweede coronatest worden gedaan.
  • Beroepschauffeurs moeten zich laten testen als ze plannen langer dan 30 minuten het voertuig te verlaten.
  • Als de chauffeur geen negatief resultaat kan voorleggen, moeten hij/zij altijd een mondmasker aanhouden buiten de vrachtwagen. Bij een verblijf langer dan 48 uur moet het gezondheidsbureau worden ingelicht.
  • Chauffeurs in transit zijn vrijgesteld.

Registratieformulier

Iedereen die vanuit een risicogebied naar Duitsland gaat, moet voldoen aan de nieuwe Duitse “Coronavirus-Enreiseverordnung” regeling, die sinds 14 januari van kracht is. Het is voortaan verplicht om een negatieve covid-test voor te leggen en zich te registreren alvorens het Duitse grondgebied te betreden. Na registratie ontvangt u een bevestiging die u gedurende de hele reis moet bijhebben. Op het formulier dient verplicht een Duits quarantaineadres opgegeven te worden. Het is duidelijk dat chauffeurs uit het buitenland niet over een dergelijk adres beschikken om op te geven. Deze chauffeurs kunnen  in plaats daarvan het adres van hun eerste plaats van levering in Duitsland opgeven.

Voor vrachtwagenchauffeurs zijn er specifieke maatregelen/gedeeltelijke vrijstellingen.

Deze nieuwe regels onderscheiden drie verschillende risiconiveaus:

1. Risicogebieden (Risikogebiete)
2. Gebieden met een hoog incidentiecijfer (Hochinzidenzgebiete)
3. Virusvariante gebieden (Virusvarianten-Gebiete = gebieden met wijdverspreide virusvarianten die in Duitsland nog niet algemeen voorkomen)

De lijst met de landen geklasseerd volgens risicogebied vindt u op deze website. België – en ook de meeste andere landen – bevindt zich momenteel (18 januari 2021) in niveau 1 (risicogebied).

1. TRANSPORTEN NAAR DUITSLAND

Risicogebieden
Chauffeurs die gedurende de laatste 10 dagen voor hun aankomst in Duitsland in een risicogebied waren, hoeven zich niet te laten registreren en hoeven geen negatieve covid-test voor te leggen.

Gebieden met een hoog incidentiecijfer
Chauffeurs die gedurende de laatste 10 dagen voor hun aankomst in Duitsland in een gebied met een hoog incidentiecijfer waren, moeten zich registreren via het digitale formulier. Dit formulier is beschikbaar in verschillende talen. Chauffeurs die meer dan 72 uur op het Duits grondgebied blijven, moeten een negatieve covid-test kunnen voorleggen die maximum 48 uur oud is bij binnenkomst in Duitsland. Indien ze minder dan 72 uur in Duitsland blijven hoeven ze zich niet te laten testen.

Virusvariante gebieden (momenteel UK, Ierland, Zuid-Afrika en Brazilië)
Chauffeurs die gedurende de laatste 10 dagen voor hun aankomst in Duitsland in een virusvariant gebied waren, moeten zich registreren via het digitale formulier. Deze chauffeurs zijn ook verplicht een negatieve covid-test voor te leggen die maximum 48 uur oud is bij binnenkomst in Duitsland.

2. TRANSIT DOOR DUITSLAND

Chauffeurs die transiteren door Duitsland en afkomstig zijn uit een risicogebied en/of gebieden met een hoog incidentiecijfer, hoeven zich niet aan te melden via het formulier. Chauffeurs afkomstig uit een virusvariant gebied moeten zich wel registreren via dit formulier. In alle drie de gevallen zijn chauffeurs vrijgesteld van testing. Voorwaarde is wel dat ze Duitsland zo snel mogelijk verlaten.

Chauffeurs die zonder te stoppen of te verblijven, getransiteerd hebben door een risicogebied en/of een gebied met hoge incidentie en aankomen in Duitsland, hoeven zich niet aan te melden via het formulier. Chauffeurs die getransiteerd hebben door een virusvariant gebied moeten zich wel aanmelden via dit formulier. In alle drie de gevallen zijn chauffeurs vrijgesteld van testing.

top

Estland

Algemeen

  • Meer informatie over de huidige maatregelen kan u raadplegen via deze site
  • Er zijn geen beperkingen voor het goederenvervoer

top

Finland

Algemeen

Geen restricties voor het goederenverkeer

top

Frankrijk

Negatieve coronatest

Vanaf zondag 24 januari moeten alle niet-essentiële reizigers die het Frans grondgebied betreden een negatieve coronatest voorleggen die niet ouder is dan 72 uur. Vrachtwagenchauffeurs en grensarbeiders zijn vrijgesteld van deze verplichting.

Attesten

  • Professionele verplaatsingen en woon-werkverkeer zijn nog steeds mogelijk maar moeten kunnen gestaafd worden a.d.h.v. een attest. Voor buitenlandse vervoerders volstaat het Annex 3 (Green Lanes) van de Europese Commissie

VK

Frankrijk verplicht iedereen die vanuit het VK komt om een negatieve sneltest te kunnen voorleggen. Dit is ook van toepassing voor niet-inwoners van Frankrijk. De sneltest wordt gratis afgenomen door Brits personeel op het Britse vasteland. Via deze link kunt u de testlocaties raadplegen.

Faciliteiten

  • Er zijn bepaalde restaurants geopend tussen 18 uur en 10 uur waarbij de vrachtwagenchauffeurs warme maaltijden kunnen krijgen.
  • De Franse overheid heeft op Bison Futé een kaart gepubliceerd die specifiek bedoeld is voor vervoerders en die verwijst naar de ligging van de rust- en verzorgingsplaatsen op het nationale wegennet. Het vermeldt de toegankelijkheid van het gebied, de aard ervan (rust- of serviceplaats), het bestaan van parkeerplaatsen voor vrachtwagens, de aanwezigheid en beschikbaarheid van toiletten, catering (afhaalverkoop) en douches.

top

Griekenland

Attesten

  • Griekenland heeft opnieuw de verplichting tot het invullen van een attest ingevoerd, de Passenger Locator Form. Dit is ook verplicht voor vrachtwagenchauffeurs. Dit formulier moet ingevuld worden ten laatste de dag voordat de chauffeur Griekenland binnenrijdt. Vrachtenwagenchauffeurs hoeven daarentegen géén covid-test (CPR test) te laten afnemen
  • Chauffeurs moeten een attest van hun werkgever bijhebben om hun verplaatsing te rechtvaardigen. Wij raden om het Annex 3 (Green Lanes) van de Europese Commissie te gebruiken.

Grensposten

De grens tussen Albanië en Griekenland is gesloten. Enkel de grenspost Kakavia is 24/7 geopend voor vrachtverkeer.

top

Hongarije

Algemeen

Alle maatregelen kan u raadplegen op deze Engelstalige website.

Grensposten

  • Het overzicht van gesloten grensposten vindt u hier
  • Vrachtwagenchauffeurs worden geadviseerd het modelcertificaat (Annex 3) van de Europese Commissie bij zich hebben.

Rijverboden

De rijverboden zijn opnieuw van kracht.

top

Ierland

Algemeen

Ierland heeft een handboek gepubliceerd voor de logistieke sector. Er staan ook tips in voor chauffeurs.

Versoepelingen rij- en rusttijden in het kader van Brexit

Van 01/01/2021 tot en met 30/01/2021 worden er versoepelingen voorzien voor chauffeurs die transporten tussen het Verenigd Koninkrijk en Ierland verzorgen en geconfronteerd worden met douanecontroles, sanitaire/fytosanitaire controles of toegenomen wachttijden in de havens.

Versoepeling “ferryregel”
In principe mag de normale dagelijkse rust en de verkorte wekelijkse rust tweemaal onderbroken worden ingeval de chauffeur een voertuig begeleidt dat per trein of ferry wordt vervoerd. De twee onderbrekingen samen mogen maximum 1 uur duren en de chauffeur moet beschikken over een slaapbank of bed.

  • Voor chauffeurs die onderworpen worden aan douanecontroles en/of sanitaire/fytosanitaire controles, wordt het aantal toegestane onderbrekingen opgetrokken van 2 naar 3 en de onderbrekingen mogen samen 3 uur duren. De chauffeurs moeten hun dagelijkse rust opnemen binnen de periode van 26 uur (i.p.v. 24 uur).
  • Voor chauffeurs die geen douanecontroles en/of (fyto)sanitaire controles ondergaan, mag de rust nog steeds maximum 2 keer onderbroken worden maar de duurtijd van deze onderbrekingen wordt opgetrokken van 1 uur naar 2 uur. De chauffeurs moeten hun dagelijkse rust opnemen binnen de periode van 25 uur (i.p.v. 24 uur).

De tweede versoepeling betreft de verkorte dagelijkse rust: het maximum aantal verkorte rusten tussen twee wekelijkse rusten wordt opgetrokken van 3 naar 5.

Opgelet! De chauffeur die van bovenstaande versoepelingen gebruik maakt, moet bij aankomst op een geschikte plaats de aard en reden van de afwijking noteren op een outprint van de tachograaf. Deze versoepelingen mogen alleen worden toegepast als effectief kan worden aangetoond (bv. aan de hand van de registraties op de bestuurderskaart, CMR, ticket ferry, douanedocumenten, …) dat de chauffeur effectief van deze vrijstelling mocht gebruik maken..

top

Italië

Algemeen

De opgelegde preventieve voorzorgsmaatregelen moeten gevolgd worden:

  • De chauffeurs mogen in principe niet uit het voertuig stappen (verplaatsingen zijn weliswaar beperkt tot de strikte levering of inzameling van goederen) en dienen uitgerust te zijn met beschermende en preventieve medische hulpmiddelen zoals wegwerpmaskers en handschoenen;
  • Als het laden/lossen van het voertuig vereist is, moet de veiligheidsafstand (1 meter) bewaard worden en moet de transportdocumentatie elektronisch verzonden worden;
  • Idealiter heeft de chauffeur een document van het Italiaanse bedrijf dat verklaart dat deze goederen dienen geleverd te worden voor de goede verderzetting van zijn productieproces.

Attesten

  • Chauffeurs zijn vrijgesteld van de maatregelen betreffende de testing en quarantaine. Zij moeten wel een zelfdeclaratie invullen en bijhebben voor binnenkomst in Italië
    • Bovendien moet hun binnenkomst gemeld worden aan het lokaal gezondheidskantoor. De contactgegevens en de verschillende procedures per kantoor zijn hier te vinden.
  • Bovendien moeten chauffeurs moeten dit attest bijhebben onder voorwaarden afhankelijk van de regio
    • In rode en oranje zones moeten chauffeurs het attest altijd bijhebben
      • Lombardia
      • Piemonte
      • Calabria
      • Valle d’Aosta
      • Puglia
      • Sicilia
    • In gele zones (de rest van Italië) moet de chauffeur het attest bijhebben tussen 22u en 5u

Varia

Dubbele bemanning is toegestaan mits er één meter afstand kan worden bewaard.

Rijverboden

  • Tot nader order worden de rijverboden in Italië enkel voor internationaal goederenvervoer opgeheven voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5 t.
  • De weekendrijverboden van 24, 25, 30 & 31 januari zijn opgeschort.

top

Kroatië

Quarantaine

De 14-daagse quarantaine voor personen die toekomen in Kroatië is opgeheven voor chauffeurs.

top

Luxemburg

Algemeen

Tussen 23:00 en 06:00 uur geldt een avondklok tot eind november. Bestuurders in het internationale wegvervoer hoeven geen specifieke documenten te hebben.

top

Letland

Grensposten

De afgelopen dagen zijn er langere rijen waargenomen aan de grensovergang tussen Terekhovo (LVA) en Burachki (RUS). Meer verkeer en lopende reconstructiewerkzaamheden hebben geleid tot een wachttijd van maximaal 20 uur om de grenzen over te steken. De grensposten tussen Grebnevo (LVA) en Ubylinka (RUS) kunnen een oplossing zijn. De wachtrijen zijn minimaal en TIR-carnets kunnen worden gebruikt om Rusland binnen te komen aan deze grensovergang.

Attesten

  • Sinds 12 oktober moet iedereen die Letland betreedt een elektronische vragenlijst invullen. Dit is ook verplicht voor vrachtwagenchauffeurs
  • Dit moet ingevuld worden maximaal 48 uur voor aankomst

top

Litouwen

Attesten

Iedereen, ongeacht zijn of haar nationaliteit, die een landsgrens naar Litouwen overschrijdt, moet uiterlijk 12 uur na aankomst in het land een onlineformulier invullen.

Quarantaine

Buitenlandse bestuurders of chauffeurs die internationaal vervoer verrichten moeten verplicht in quarantaine van zodra zij Litouws grondgebied betreden. De quarantaine duurt maximaal 14 dagen, maar chauffeurs mogen ook vroeger Litouwen verlaten.

top

Malta

Algemeen

Geen recente informatie beschikbaar

top

Nederland 

Avondklok

Mogelijks voert Nederland vrijdag 22 januari een avondklok in van 20u30 tot 4u30. Deze zou gelden tot 9 februari. Het goederenvervoer is vrijgesteld van het bijhebben van het werkgevers- en werknemersattest. Ook bij cabotage zijn geen attesten nodig. Deze attesten worden enkel vereist wanneer de werknemer zich in Nederland verplaatst omwille van woon-werkverkeer. Meer informatie vindt u hier.

Lockdown

De lockdown in Nederland heeft geen impact op het goederenvervoer.

Coronatest

Vanaf 29 december 2020, worden in Nederland nieuwe COVID-gerelateerde maatregelen van kracht. Volgens de nieuwe regels moeten alle reizigers uit een hoogrisicogebied binnen de EU/Schengen vanaf 29 december 00:00 uur een negatief COVID-19 testuitslag laten zien wanneer zij per vliegtuig, schip, internationale intercity en internationale bus op meer dan 30 km van de grens naar Nederland reizen.

  • Beroepschauffeurs (EU & Non EU) zijn echter vrijgesteld van deze verplichting.
  • Voor meer informatie kunt u hier terecht op de officiële site van de Nederlandse overheid.

VK

Reizigers vanuit het VK, Ierland en Zuid-Afrika zullen verplicht zijn om een negatieve sneltest voor te leggen. Dit is ook van toepassing op vrachtwagenchauffeurs. Deze maatregel is in werking sinds 15 januari. De sneltest wordt gratis afgenomen door Brits personeel op het Britse vasteland. Via deze link kunt u de testlocaties raadplegen.

top

Noorwegen

Testing

  • Iedere persoon, ook beroepschauffeurs, die Noorwegen binnenkomt, moet zich registreren. Meer informatie vindt u hier.
  • Het inschrijvingsformulier in verschillende talen is hier te vinden.
  • Voor de duidelijkheid: chauffeurs die in de cabine slapen, moeten zich ook registreren. Het is voldoende om de postcode te vermelden van de plaats waar het voertuig is gestationeerd. De postcodes zijn hier te vinden.
  • Beroepschauffeurs zijn vrijgesteld van het voorleggen van een negatieve covidtest.

top

Oekraïne

Algemeen

  • Zowel nationaal verkeer als transit is mogelijk.
  • Er worden medische controles uitgevoerd aan de grenzen. Aan chauffeurs wordt het gebruik van masker, handschoenen en desinfecterende gel gevraagd.

Grensposten

De volgende grensposten zijn geopend:

  • Grenzen rakend aan Belarus: Senkivka- Veselivka, Novi Yarylovychi-Nova Huta, Slavutych-Komaryn, Vystupovychi-Nova Rudnia en Domanove-Mokrany,
  • Grenzen rakend aan Polen: Krakowiec-Korchowa, Yagodin-Dorohusk en Rawa Ruska-HrebenneGrenzen rakend aan Slowakije: Uzhhorod-Vyshnie-Niemetske,
  • Grenzen rakend aan Hongarije: Chop (Tysa)-Zakhon en Malyi Bereznyi – Ublia
  • Grenzen rakend aan Roemenië: Diakove-Khalmeu en Porubne-Siret,
  • Grenzen rakend aan Moldavië: Palanka-Maiaky-Udobne, Starokozache-Tudora, Reni-Dzhiurdzhiulesht, Mohyliv-Podilskyi-Otach, Serpneve 1 – Basarabiaska, Таbaky – Мyrne, Кuchurgan – Pervomaisk, Кеlmentsi – Larga, Sokyriany – Оknytsia, Mamalyga – Kryva en Rososhany – Brichen
  • Grenzen rakend aan Rusland: Hoptivka-Nekhotieievka, Iunakivka-Sudzha, Bachivsk-Troiebortne en Senkivka-Novi Yurkovychi, Milove – Chertkovo.

top

Oostenrijk

Algemeen

Dubbele bemanning is toegestaan, op voorwaarde dat de juiste veiligheidsafstanden (1m), maskers en de algemene COVID-19 gedragsregels in acht worden genomen. Het dragen van een masker is verplicht op openbare plaatsen (rustfaciliteiten, toiletten en binnen in benzinestations).

Registratie

Vrachtwagenchauffeurs zijn vrijgesteld van testing, quarantaine en het invullen van het registratieformulier.

top

Polen

Algemeen

  • Chauffeurs die in Polen werken zijn verplicht een gezichtsmasker te dragen terwijl ze zich buiten hun cabine bevinden. Indien er twee personen in de cabine zijn, moeten zij beiden een gezichtsmasker dragen tijdens het rijden.
  • Indien chauffeurs voor hun woon-werkverkeer door Polen rijden, moeten zij een code 95 of rijbewijs kunnen voorleggen.

top

Portugal

Algemeen

  • Algemene mondmaskerplicht is verplicht op het volledige grondgebied
  • Via deze link kan u checken welke parkings en tankstations geopend zijn.

Avondklok

Bepaalde gemeentes hebben de avondklok ingevoerd. Deze geldt van 23u tot 6u. In de weekends gaat de avondklok in om 13u. Goederenvervoer kan nog steeds plaatsvinden maar chauffeurs moeten het Annex 3 (Green Lanes) van de Europese Commissie bijhebben.

Versoepelingen rij- en rusttijden voor chauffeurs die van het VK komen

Portugal heeft beslist volgende versoepelingen toe te passen voor alle chauffeurs, ongeacht hun nationaliteit, die van het Verenigd Koninkrijk komen, en dit van 23/12/2020 tot 13/01/2021:

  • maximum dagelijkse rijtijd van 11 uur;
  • maximum wekelijkse rijtijd van 60 uur;
  • maximum tweewekelijkse rijtijd van 96 uur ;
  • dagelijkse rust: vermindering van de dagelijkse rusttijd van 11 naar 9 uur;
  • de wekelijkse rust mag worden uitgesteld en hoeft dus niet te beginnen na 6 periodes van 24 uur, te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rust;
  • de normale wekelijkse rust mag in het voertuig worden doorgebracht op voorwaarde dat het voor iedere bestuurder over geschikte slaapfaciliteiten beschikt en op voorwaarde dat het voertuig stilstaat.

top

Roemenië

Algemeen

  • Deze site geeft een overzicht van de wachttijden aan de grenzen.
  • Transit moet gebeuren via bepaalde routes. Deze kan u hier raadplegen.
  • De Roemeense autoriteiten hebben ook een interactieve kaart gepubliceerd waarop corridors, tankstations en rustplaatsen zijn aangegeven.

Grensposten

Alle grensposten zijn opnieuw geopend

Verplichtingen chauffeurs

  • Roemeense chauffeurs die in een buitenlands Europees land werken, worden bij terugkeer in Roemenië niet in quarantaine geplaatst.
  • De nieuwe maatregelen zijn niet van toepassing op:
    • Chauffeurs van vrachtvoertuigen > 2,4 ton en die geen symptomen hebben die verband houden met het coronavirus
    • Bestuurders van personenvervoer met meer dan 9 zitplaatsen, inclusief de bestuurderszetel, en die geen symptomen hebben van het coronavirus
    • Bestuurders die in het belang van de uitoefening van hun beroep van hun land van verblijf in een andere EU-lidstaat of van een EU-lidstaat naar hun land van verblijf reizen, ongeacht of de reis met individuele middelen (auto’s) of voor eigen rekening wordt gemaakt;
  • Als de chauffeur Roemenië binnenkomt per vrachtwagen, raden wij aan om naast de documenten van de goederen en van de chauffeur ook het modelcertificaat van de Europese Commissie bij te hebben (Annex 3) aan boord van de vrachtwagen te hebben.
  • Als de chauffeur per vliegtuig of auto, minibus, enz. komt, moet hij beschikken over documenten die bewijzen dat hij/zij beroepschauffeur is: rijbewijs, certificaat van vakbekwaamheid, het bovengenoemde certificaat van de EC en het arbeidscontract.

top

Servië

Algemeen

  • Personen die Servië binnenkomen via Noord-Macedonië, Bulgarije, Roemenië of Kroatië, moeten een negatieve coronatest voorleggen die max. 48 uur vooraf mag zijn afgelegd. Deze verplichting geldt niet voor vrachtwagenchauffeurs in internationaal goederenvervoer. In geval van transit, is deze vrijstelling van een test alleen van toepassing als het Servisch grondgebied binnen de 12 uur opnieuw verlaten wordt (bij transit van meer dan 12 uur, moet er dus een negatieve coronatest voorgelegd worden).
  • Chauffeurs zijn verplicht mondmaskers en handschoenen te dragen.

top

Slovenië

Algemeen

Chauffeurs worden getest aan de grens. Ze worden enkel toegelaten als hun lichaamstemperatuur minder 37,5 graden bedraagt en ze geen symptomen vertonen. Bovendien moeten ze uitgerust zijn met handschoenen, mondmasker en desinfecterende gel en dienen het internationaal certificaat (Annex 3) van de Europese Commissie bij zich hebben.

Grensposten

Slovenië opent stilaan steeds meer grenzen. Het volledig overzicht kan u hier vinden.

Quarantaine

Enkel personen uit landen die op een goedgekeurde lijst staan mogen Slovenië betreden zonder in quarantaine te gaan. België staat echter niet op deze lijst. Dit betekent dat personen die in België verbleven 12 uur de tijd hebben om door Slovenië te transiteren. Indien zij dit niet doen, worden zij in quarantaine geplaatst. Chauffeurs zijn niet vrijgesteld van deze regel. We raden aan dat chauffeurs wel steeds het modelcertificaat van de Europese Commissie (Annex 3) bij zich hebben.

top

Slowakije

Algemeen

Nationaal en internationaal goederenverkeer is toegelaten. Chauffeurs zijn verplicht mondmaskers en handschoenen te dragen en desinfecterende gel te gebruiken.

Quarantaine

Slowaakse chauffeurs zijn verplicht in quarantaine te gaan wanneer ze per auto terugkeren naar Slowakije. Slowaakse chauffeurs die aan internationaal transport doen, hoeven niet in quarantaine op voorwaarde dat ze binnenshuis blijven bij terugkomst in Slowakije.

top

Spanje

Algemeen

  • Vrachtwagenchauffeurs zijn vrijgesteld van de strengere maatregelen. Zij zijn niet verplicht om het ‘Health Control Form’ in te vullen of een negatieve test voor te leggen
  • Een avondklok is ingevoerd voor het volledige Spaanse grondgebied tussen middernacht en 6 uur
  • Dubbele bemanning is toegestaan mits zij één meter afstand kunnen bewaren en een mondmasker dragen
  • Vanaf 5 januari 2021 is het in de regio Aragón verplicht voor beroepschauffeurs die na 20.00 uur gebruik willen maken van de restaurants en restaurantplaatsen op de snelwegen en industrieterreinen om een overheidscertificaat bij zich te hebben.

Attesten

Verschillende maatregelen zijn van toepassing in enkele regio’s.

  • In Navarra en Aragón moet de chauffeur een certificaat bij zich hebben van zodra hij/zij de vrachtwagen verlaat voor niet-professionele redenen. Voor laad- en losactiviteiten is dit niet verplicht. Download hier het certificaat voor Navarra en hier voor Aragón
  • In La Rioja moet de chauffeur verplicht op ieder moment een certificaat bij hebben

Rijverboden

  • De rijverboden (met uitzondering van Baskenland en Catalonië) worden van 4 tot en met 8 december opgeheven
  • De routes voor gevaarlijke goederen zullen worden gehandhaafd, maar niet voor producten of afval met herkomst of bestemming in sanitaire centra en die verband houden met de COVID-pandemie.

Versoepelingen rij- en rusttijden in het kader van sluiting grens Frankrijk-UK/Brexit

Voor chauffeurs die transporten hebben uitgevoerd tussen het Verenigd Koninkrijk en Spanje, gelden van 15 december 2020 tot 13 januari 2021 volgende versoepelingen:

  • maximum dagelijkse rijtijd van 11 uur;
  • verhoging van de maximum tweewekelijkse rijtijd van 90 uur naar 96 uur;
  • de wekelijkse rust mag worden uitgesteld en hoeft dus niet te beginnen na 6 periodes van 24 uur, te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rust;
  • de normale wekelijkse rust mag in het voertuig worden doorgebracht op voorwaarde dat het voor iedere bestuurder over geschikte slaapfaciliteiten beschikt en op voorwaarde dat het voertuig stilstaat.

Opgelet! De chauffeur die van bovenstaande versoepelingen gebruik maakt, moet bij aankomst op een geschikte plaats de aard en reden van de afwijking noteren op een outprint van de tachograaf. Deze versoepelingen mogen alleen worden toegepast als effectief kan worden aangetoond (bv. aan de hand van de registraties op de bestuurderskaart, CMR, ticket ferry, …) dat de chauffeur effectief van deze vrijstelling mocht gebruik maken.

top

Tsjechië

Attesten

Tsjechië heeft ook een verplicht online webformulier ingevoerd, gecombineerd met een verplichte covid-test. Vrachtwagenchauffeurs zijn hiervan vrijgesteld.

Varia

Als een chauffeur een voertuig wilt ophalen in Tsjechië, dient de chauffeur zijn/haar rijbewijs of code 95 voor te leggen.

top

Verenigd Koninkrijk

Covid-test naar de UK

Vanaf 15 januari 2021 moeten alle reizigers die in de UK aankomen vanuit het buitenland een negatieve covid-test kunnen voorleggen, die niet meer dan 72 uur voor het vertrek moet worden afgenomen (https://www.gov.uk/government/news/mandatory-covid-19-testing-introduced-to-bolster-border-measures). Vrachtwagenchauffeurs zijn vrijgesteld van de verplichte test.

Covid-test van de UK

  • Chauffeurs die terugkeren van het VK via Frankrijk moeten een negatieve covidtest kunnen voorleggen vooraleer ze Frankrijk mogen betreden.
    • Deze test moet uitgevoerd worden op Brits grondgebied
    • Deze wordt gratis uitgevoerd door de Britse overheid
    • Deze lijst geeft een overzicht van alle testlocaties
  • Indien een chauffeur positief test bij een sneltest, zal er zo snel mogelijk een PCR-test worden afgenomen.
    • Deze wordt ter plaatse (op de parkeerplaats) uitgevoerd en er is een wachttijd van 24-36 uur (de wachttijden worden steeds minder) voor het resultaat.
    • Gedurende deze tijd wordt de chauffeur geïsoleerd in zijn cabine omdat slechts een klein percentage van de 2de test positief wordt geregistreerd.
    • Na de PCR-test kunnen chauffeurs met een negatief resultaat hun rit verderzetten en worden de chauffeurs met een positief resultaat naar het hotel begeleid.
    • De Britse overheid betaalt de accommodatie, het eten en in sommige gevallen de gezondheidskosten van de 10 dagen verplichte quarantaine bij een positieve test.
  • In België kunnen chauffeurs sinds 23 december terugkeren
    • Chauffeurs met de Belgische nationaliteit en een hoofdverblijfplaats in België kunnen zonder bijkomende voorwaarden terugkeren uit het Verenigd Koninkrijk.
    • Chauffeurs die niet onder bovenstaande categorie vallen moeten een attest van de werkgever bijhebben. Het MB bepaalt geen specifiek attest waardoor wij aanraden het Annex 3 (Green Lanes) van de Europese Commissie te gebruiken.

Dubbele bemanning

Dubbele bemanning is enkel toegestaan onder de volgende voorwaarden:

  • Minimaal contact met collega’s en klanten, 2 meter afstand met andere personen moet kunnen worden gegarandeerd,
  • Regelmatig wassen van de handen,
  • Zakdoeken en materieel waarmee de handen zijn gewassen moeten eerst weggesmeten worden vooraleer over te gaan tot andere activiteiten,
  • Regelmatig veranderen van handschoenen, zeker wanneer ze beschadigd zijn,
  • Beschermingsmaterieel op een veilige manier wegsmijten.

Ritten door Denemarken

Alle chauffeurs die de laatste 14 dagen in Denemarken zijn geweest, ook omwille van professionele redenen, mogen het Verenigd Koninkrijk niet meer betreden.

Attesten

Vanaf 8 juni worden nieuwe regels ingevoerd voor mensen (zowel inwoners van het VK als buitenlanders) die het Verenigd Koninkrijk binnen komen. Zij moeten een online formulier invullen met de details over hun verblijf en hun contactgegevens. Bovendien moeten zij 14 dagen in zelfquarantaine. Vrachtwagenchauffeurs zijn hiervan vrijgesteld, doch zij moeten kunnen aantonen dat de verplaatsing deel uitmaakt van hun professionele taak. Een CMR, de transportvergunning of een verklaring van de werkgever kan dienen als bewijs.

Ook al zijn ze vrijgesteld van quarantaine, toch moeten chauffeurs een online localisatieformulier invullen met hun contactgegevens en de gegevens van hun traject. Het veld “adres” is optioneel. Chauffeurs kunnen het formulier niet meer dan 48 uur van tevoren invullen en moeten de digitale versie of de geprinte versie van het formulier bij aankomst aan de Britse grens laten zien. Het formulier kan ook worden ingevuld door de werkgever. Dit document is geldig voor meerdere ritten binnen een periode van 48 uur.

Bovendien moeten chauffeurs ook kunnen bewijzen dat hun verplaatsingen deel uitmaakt van een professionele verplaatsing. Dit kan door middel van het internationaal certificaat van de Europese Commissie (Annex 3)

Officiële richtlijnen zijn hier beschikbaar.

Varia

  • Het Britse ministerie van Vervoer heeft een leidraad gepubliceerd over het coronavirus en het vrachtvervoer
  • Bestuurders hebben wettelijk gezien recht op een gemakkelijke en veilige toegang tot toiletten en handwasplaatsen tijdens het uitvoeren van hun werk. Het Departement voor Transport en de Health and Safety Executive hebben een brief geschreven waarin de wettelijke verplichting voor bedrijven om dergelijke toegang te verlenen aan chauffeurs wordt beschreven. De brief is te vinden via deze link.
  • De HGV Road User Levy wordt opgeschort van 1 augustus 2020 tot en met juli 2021. Deze opschorting is geldig voor zowel voertuigen ingeschreven in de UK als andere landen. Buitenlandse exploitanten die de heffing al als jaarlijkse betaling hebben betaald, kunnen via hun gebruikersrekening een terugbetaling vragen voor de periode van 1 augustus 2020 tot en met 31 juli 2021. Buitenlandse exploitanten die normaal gesproken “on the go” zouden betalen, zullen niet worden belast voor het gebruik van het Britse netwerk tussen 1 augustus 2020 en 31 juli 2021.

Versoepelingen rij- en rusttijden in het kader van Brexit

Van 23/12/2020 tot 22/01/2021 voor alle chauffeurs in internationaal vervoer:

  • de maximum wekelijkse rijtijd mag verlengd worden tot 60 uur;
  • de maximum tweewekelijkse rijtijd mag verlengd worden tot 96 uur;
  • maximum dagelijkse rijtijd van 11 uur;
  • de normale dagelijkse rust mag verminderd worden tot 9 uur;
  • de “ferryregel” mag ook worden toegepast bij een verkorte dagelijkse rust;
  • de wekelijkse rust mag worden uitgesteld tot het einde van 7 periodes (i.p.v. 6) van 24 uur te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rust, op voorwaarde dat er per twee opeenvolgende weken twee normale wekelijkse rusten of een normale en een verkorte wekelijkse rust worden genomen.

Opgelet! Als de chauffeur zijn wekelijkse of tweewekelijkse rijtijd verlengt, mag hij de wekelijkse rust niet uitstellen en omgekeerd!

Als de vrachtwagen via het Kent Traffic Management systeem wordt gestockeerd, mag de onderbreking van de ononderbroken rijtijd na 4,5 uur rijden in twee of drie onderbrekingen van ten minste 15 minuten worden opgesplitst.

Opgelet! De chauffeur die van bovenstaande versoepelingengebruik maakt, moet bij aankomst op een geschikte plaats de aard en reden van de afwijking noteren op een outprint van de tachograaf. Deze versoepelingen mogen alleen worden toegepast als effectief kan worden aangetoond (bv. aan de hand van de registraties op de bestuurderskaart, CMR, ticket ferry, …) dat de chauffeur effectief van deze vrijstelling mocht gebruik maken.

 top

Zweden

Algemeen

Geen restricties voor het goederenvervoer

top

Zwitserland

Algemeen

Geen restricties voor het goederenvervoer

top

Print This Page
Febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners