fr

Europa

De site https://covid-19.sixfold.com/ geeft de wachttijden aan de grenzen aan. We raden u aan deze te gebruiken voor uw internationaal vervoer. Door de verschillende controles lopen de wachttijden aan de grenzen sterk op.

Dit document van de Europese Commissie geeft een overzicht van alle uitzonderingen op de rij- en rusttijden in de Europese lidstaten. De Europese Commissie heeft een document met tips uitgebracht voor chauffeurs. Op de laatste pagina vindt u een document om internationaal woon-werkverkeer te faciliteren. We raden u aan dat chauffeurs die zich door meerdere landen moeten verplaatsen, dit zeker bij hebben. Hoewel dit document wat zekerheid biedt, kunnen lidstaten nog steeds hun eigen regels, en eventuele documenten, opleggen. Verder heeft de Europese Commissie zelf een overzicht uitgebracht van alle maatregelen die gelden voor het goederenvervoer per lidstaat. Dubbele bemanning wordt toegestaan in alle lidstaten, uitgezonderd van Hongarije.

De recente mededeling van de Europese Commissie over de green lanes is nu in alle officiële talen beschikbaar. De staatshoofden en regeringsleiders van de EU hebben in hun laatste verklaring (26 maart) ook hun steun uitgesproken voor green lanes, met de volgende verklaring: “Waar tijdelijke controles aan de binnengrenzen zijn ingevoerd, zullen wij zorgen voor een soepel grensbeheer voor personen en goederen en de werking van de interne markt in stand houden, op basis van de richtsnoeren van de Commissie van 16 maart 2020, overeenkomstig de Schengengrenscode, en de richtsnoeren van de Commissie voor de toepassing van “green lanes”.

Albanië Andorra Bosnië-Herzegovina Belarus
Bulgarije Denemarken Duitsland Estland
Finland Frankrijk Griekenland Hongarije
Ierland Ijsland Italië Kosovo
Kroatië Luxemburg Letland Litouwen
Malta Montenegro Noord-Macedonië Nederland
Noorwegen Oekraïne Oostenrijk Polen
Portugal Roemenië Servië Slovenië
Slowakije Spanje Tsjechië Verenigd Koninkrijk
Zweden Zwitserland

 

Albanië

  • Goederenvervoer is toegelaten.
  • Er zijn grenscontroles waarbij er een medische check gebeurt van de chauffeur.
  • De grens tussen Blato en Shepchishte-Trebishte (Debar) is gesloten voor zowel personen- als goederenverkeer.

top

Andorra

  • Geen informatie beschikbaar

top

Bosnië-Herzegovina

  • Goederenvervoer kan Bosnië-Herzegovina bereiken via bepaalde grenspunten:
    • Montenegro: Klobuk
    • Servië: Vardiste, Karakaj en Race
    • Kroatië: Samac, Gradiska en Bijaca

top

Belarus

  • Er zijn grenscontroles met medische testen voor chauffeurs. Zij moeten ook een formulier invullen bij binnenkomst.
  • Transitchauffeurs zijn verplicht het grondgebied van Belarus via de kortst mogelijke route te verlaten, uiterlijk op de dag na binnenkomst op het grondgebied van Belarus, tenzij het onmogelijk is om de gespecificeerde periode in acht te nemen wegens een ongeval met het voertuig of het uitvallen, het lossen of overladen van de lading of het vervangen van het voertuig, of indien dit in de vervoersovereenkomst is voorzien en in de vervoersdocumenten is vermeld. Indien het nodig is om een van de bovenstaande handelingen uit te voeren, is een afwijking van de goedgekeurde lijst van nationale wegen en gespecificeerde parkeerplaatsen toegestaan. Het vervoer moet echter in de kortst mogelijke tijd worden uitgevoerd.
    • Een overzicht van de routes vindt u hier.
  • Met ingang van 19 maart 00.00 uur mogen chauffeurs die niet in Belarus woonachtig zijn en die internationaal transitovervoer in Belarus verrichten, slechts bepaalde gebieden gebruiken voor rusttijden, maaltijden en het bijtanken van voertuigen. Een gedetailleerde lijst met locaties kan opgevraagd worden via info@febetra.be.
  • Vooraleer u uw rit start, wordt er aangeraden het Republican Center for Hygiene of Epidemiology and Public Health te contacteren via +375 (29) 156-85-65. Ze zijn open op werkdagen tussen 8:30 en 13:00 en van 13:30 tot 18:00.

top

Bulgarije

  • Er is een speciale regeling uitgewerkt voor vrachtwagenchauffeurs en het eventueel verblijven in quarantaine
    • Bulgaarse chauffeurs zijn onderworpen aan een 14-daagse quarantaine, maar kunnen nog steeds terugkeren naar landen waar bestemmingen zijn vastgesteld. De periode dat zij echter in Bulgarije verblijven, moeten ze in quarantaine doorbrengen;
    • Niet-Bulgaarse chauffeurs – burgers afkomstig uit landen waar besmettingen zijn vastgesteld – kunnen goederen laden en lossen, maar moeten dan wel onmiddellijk het grondgebied van Bulgarije verlaten. De duur van hun vervoer over het grondgebied van het land mag niet meer dan 24 uur bedragen;
    • Alle vrachtwagens die het land doorkruisen, ongeacht hun nationaliteit, worden begeleid door de politie. Bovendien worden alle buitenlandse vrachtwagens die Bulgarije binnenkomen, door de politie begeleid naar hun losplaats.
  • Bepaalde grensposten zijn gesloten:
    • Grenzend aan Servië: Mokranje, Strezimirovci en Ribarci
    • Grenzend aan Griekenland: Zlatograd-Thermes
    • Bij alle toegangspoorten van de stad Bansko en van alle regionale centra zijn speciale controleposten ingericht: Blagoevgrad, Burgas, Varna, Veliko Tarnovo, Vidin, Vratsa, Gabrovo, Dobrich, Kardzhali, Kyustendil, Lovech, Montana, Pazardzhik, Pernik, Pleven, Plovdiv, Razgrad, Ruse, Silistra, Sliven, Smolyan, Sofia, Stara Zagora, Targovishte, Haskovo, Shumen en Yambol. Goederenvervoer kan door maar er worden wachttijden verwacht.
  • De Bulgaarse overheid heeft volgende vrijstellingen m.b.t. rij- en rusttijden aangekondigd van 19/03/2020 tot 16/04/2020:
    • Dagelijkse rijtijd mag niet meer dan 11 uur bedragen;
    • 45 minuten onderbreking na 5,5 uur rijtijd;
    • Normale wekelijkse rust van 45 uur wordt verminderd tot 24 uur.

top

Denemarken

  • Voor goederenvervoer zijn er geen ‘blanket border control inspections’. Het moet daarentegen wel gebeuren via de grensposten Froslev (E45), Saed of via de ‘blue border’ (Oresundbrigde & ferries).
  • De Deense overheid verbindt er zich toe om maatregelen te nemen om het goederenvervoer vlot te laten verlopen.
  • Van 26 maart tot en met 11 april 2020 is er voor zowel nationaal als internationaal vervoer een vrijstelling van de bepalingen inzake de wekelijkse rust. De andere bepalingen inzake de rij- en rusttijden zoals oa de ononderbroken rijtijd, de dagelijkse rijtijd en de dagelijkse rust, blijven onverkort van toepassing
    • De wekelijkse rust kan ingeperkt worden tot 24 uur
  • De Deense vervoers- en logistieke verenigingen hebben een lijst met aanbevelingen opgesteld voor de ontvangst en verzending van goederen. Het document bevat aanbevelingen voor transportbedrijven, beroepschauffeurs, afzenders en geadresseerden.

top

Duitsland

  • Tijdelijke grenscontroles aan grenzen met Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg & Denemarken. Chauffeurs met symptomen worden tegengehouden. De vrachtbrief geldt al bewijs van de noodzaak van het vervoer.
  • Duitsland voorziet een formulier om internationaal woon-werkverkeer voor chauffeurs te vergemakkelijken.
  • Update over de rustgebieden langs de Duitse autosnelwegen:
    • In de faciliteiten van de onderneming TANK & RAST kan er gratis gebruik gemaakt worden van de sanitaire voorzieningen van SANIFAIR. Deze toegang wordt verleend via de ‘kinderingang’ en wordt expliciet aangegeven.
    • TANK & RAST heeft ook aangekondigd dat ze niet alleen de tankstations, maar ook de aangesloten winkels (bakkerijproducten, snacks, detailhandel) bij alle door hen geëxploiteerde rust- en serviceruimtes open zullen houden.
  • Verschillende Länder hebben hun rijverboden opgeheven. U vindt een overzicht in bijlage.
  • Versoepeling rij- en rusttijden tot en met 17/04/2020 voor vervoer van levensnoodzakelijke goederen, medicijnen, medische apparatuur en brandstoffen:
    • 5 keer dagelijkse rijtijd van 10 uur/week,
    • Mogelijkheid om in 1 maand 2 verkorte wekelijkse rusttijden na mekaar te nemen.

top

Estland

  • Er zijn grenscontroles ingevoerd maar internationaal goederentransport is nog steeds mogelijk. Bij de controles wordt er een medische check van de chauffeurs gedaan.

top

Finland

  • De luchthavens van Helsinki-Vantaa, Mariehamn en Turku worden opengehouden voor het goederenvervoer en terugkerend verkeer.
  • De volgende grensposten zijn geopend voor goederenvervoer:
    • Imatra, Kuusamo, Niirala, Nuijamaa, Rajajooseppi, Salla, Vaalimaa, Vartius, Inari, Parikkala en Vainikkala;
    • Grens met Noorwegen: Kilpisjärvi, Karigasniemi, Kivilompolo, Nuorgam, Näätämö en Utsjoki;
    • Grens met Zweden: Karesuvanto, Kolari, Muonio, Pello, Tornio en Ylitornio.
  • De Finse overheid heeft de regio Uusimaa afgesloten om het verspreiden van het virus tegen te gaan.
    • Het goederenvervoer is nog steeds toegelaten. Daarentegen zijn er geen green lanes, de wachttijden kunnen dus oplopen aan de controles
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden van 27 maart tot 25 april:
    • Dagelijks rust bedraagt minstens 9 uur
    • Wekelijkse rust bedraagt minstens 24 uur.

top

Frankrijk

  • Er is verwarring ontstaan over de vraag of een attest ter rechtvaardiging van verplaatsingen voor beroepsdoeleinden (justificatif de déplacement professionnel) ook vereist is voor niet-Franse beroepschauffeurs. Dit is daadwerkelijk het geval. Het attest vermeldt onderaan duidelijk dat:
    • Het niet nodig is dat de chauffeur naast het “justificatif de déplacement professionnel” ook een “attestation de déplacement dérogatoire” bijheeft.
    • Enkel in geval dat de werkgever niet in staat is om een “justificatif de déplacement professionnel” af te geven aan de chauffeur, de chauffeur een “justificatif de déplacement dérogatoire” moet bijhebben waarop hij het eerste vakje moet aankruisen.
    • Samengevat: de chauffeur moet een “justificatif de déplacement professionnel”, opgesteld door de werkgever, bijhebben. Is dat niet mogelijk dan moet hij een « attestation de déplacement dérogatoire » zelf invullen en bijhouden
    • De documenten kunnen hier gedownload worden of opgevraagd worden via info@febetra.be
  • Alle weekendverboden (van zaterdag 22u tot zondag 22u) voor voertuigen met een MTM >7.5t zijn opgeheven tot en met 20 april 2020
  • Er is een versoepeling van de rij- en rusttijden tot 15 april 2020:
    • Dagelijkse rijtijd mag verlengd worden tot 10 uur, twee keer per week tot 11 uur;
    • De wekelijkse rijtijd mag niet meer dan 60 uur bedragen;
    • De tweewekelijkse rijtijd mag niet meer dan 110 uur bedragen.
  • Een bemanning van twee chauffeurs in de cabine is toegestaan (maar niet een bemanning van drie), zolang de minimale afstand van 1 meter wordt gerespecteerd.
  • Bij het goederenvervoer moeten de op nationaal niveau vastgestelde maatregelen inzake hygiëne en sociale afstand, de zogenaamde “barrières”, in acht worden genomen door de vrachtwagenbestuurders en door het personeel van de laad- en losplaatsen:
    • Wanneer laad- of losplaatsen niet zijn voorzien van een waterpunt, moeten deze plaatsen worden voorzien van hydro-alcoholische gel;
    • Het voertuig is uitgerust met een voorraad zeep en water en wegwerphanddoeken of hydro-alcoholische gel;
    • Wanneer bovenstaande maatregelen worden nageleefd, mag een bestuurder van een transportvoertuig de toegang tot een plaats van laden of lossen, met inbegrip van een waterpunt waar een dergelijke plaats is voorzien, niet worden geweigerd om gezondheidsredenen die verband houden met de covid-19-epidemie;
    • Het overhandigen en ondertekenen van de vervoersdocumenten gebeurt zonder contact tussen personen;
    • De levering geschiedt op de door de opdrachtgever aangewezen en op het vervoersdocument vermelde plaats;
    • In het geval van thuisbezorging laten de chauffeurs, na communicatie met de geadresseerde of zijn/haar vertegenwoordiger, de pakketten voor de deur achter met behulp van alternatieve methoden die de correcte aflevering bevestigen en de handtekening van de geadresseerde niet terughalen;
    • De ondertekening van een document op welke drager dan ook door de geadresseerde of zijn vertegenwoordiger kan niet worden verlangd;
    • Tenzij een klacht wordt ingediend op welke wijze dan ook, inclusief langs elektronische weg, uiterlijk bij het verstrijken van de contractueel overeengekomen termijn of, bij gebrek aan een contractuele bepaling, op de middag van de eerste werkdag na de overhandiging van de goederen, wordt de levering geacht in overeenstemming te zijn met het contract.
  • Een kaart met de restaurants die open zijn, is online beschikbaar. Ook de app TRUCKFLY geeft een overzicht van parkings, restaurants, tankstations, wasplaatsen… geopend tijdens de coronaperiode.
  • De Franse overheid heeft op Bison Futé een kaart gepubliceerd die specifiek bedoeld is voor vervoerders en die verwijst naar de ligging van de rust- en verzorgingsplaatsen op het nationale wegennet. Het vermeldt de toegankelijkheid van het gebied, de aard ervan (rust- of serviceplaats), het bestaan van parkeerplaatsen voor vrachtwagens, de aanwezigheid en beschikbaarheid van toiletten, catering (afhaalverkoop) en douches.
  • Bison Futé kondigt aan dat er nu een speciale mailbox beschikbaar is voor wegvervoerders om hun vragen te stellen aan het Ministerie van Ecologische en Solidaire Overgang om het vervoer van goederen tijdens deze crisis te vergemakkelijken. Er is ook een gratis nummer ingesteld om deze dienst te vervolledigen: +33 (0) 805 040 140. Oproepen worden zeven dagen per week, van 9.00 tot 18.00 uur beantwoord.

top

Griekenland

  • Chauffeurs moeten aan de grensposten een attest van hun werkgever kunnen voorleggen, evenals een paspoort/ID, en de CMR, om te bewijzen dat ze op Grieks grondgebied moeten zijn.
  • Het kan ook zijn de havenautoriteiten vragen aan de chauffeur een ‘locator form‘ in te vullen. Dit hoeft de chauffeur niet op voorhand bij te hebben.
  • Bij het douanekantoor van Evzoni (BCP Griekenland-Noord-Macedonië) wordt elke dag vanaf 22.00-06.00 uur de doorgang van het goederenvervoer geweigerd. Vrachtwagens die ethylalcohol, bederfelijke goederen en medische benodigdheden vervoeren, zijn van deze bepaling vrijgesteld.
  • Het Griekse ministerie van Infrastructuur en Vervoer heeft besloten het rijverbod voor vrachtwagens op te schorten van 16 april tot en met 21 april en van 30 april tot en met 3 mei
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden t.e.m. 18 april:
    • Maximale dagelijkse rijtijd van 11 uur;
    • Maximale wekelijkse rijtijd van 60 uur;
    • Verplichte rust van 45 minuten na maximaal 5,5 uur rijden;
    • Minimale dagelijkse rust van 9 uur;
    • Wekelijkse rust kan genomen worden na zes periodes van 24 uur.

top

Hongarije

  • Algemene regels voor goederenvervoer naar en door Hongarije
    • Transit door Hongarije:
      • Niet-Hongaarse chauffeurs in transit mogen hun rit verderzetten zonder beperkingen, maar alleen via de aangewezen grenspunten en doorvoerroutes gemarkeerd met een blauwe lijn;
      • Stops zijn enkel toegestaan op aangewezen rustplaatsen/brandstofstations. Deze worden aangeduid met een teken;
      • Alleen de bestuurder is toegestaan in de cabine. Dubbele bemanning of passagiers zijn verboden.
    • Vervoer van en naar Hongarije:
      • Niet-Hongaarse chauffeurs mogen hun rit verderzetten maar alleen door de aangewezen grenspunten en doorvoerroutes die op de kaart met blauw zijn gemarkeerd;
        • Stops zijn alleen toegestaan op de aangeduide rustzones en tankstations
        • Chauffeurs moeten stempels van politie bij zich hebben
        • Dubbele bemanning is niet toegestaan
        • De chauffeur moet het land zo vlug en efficiënt mogelijk verlaten
      • Niet-Hongaarse chauffeurs die uit Italië komen en naar een bestemming in Hongarije willen, hebben enkel toegang hebben tot de laad/losplaats en moeten het land verlaten via een van de aangewezen blauwe corridors (zie hierboven). Het voertuig moet voorzien zijn van voldoende beschermende uitrusting (handschoenen en maskers) en ontsmettingsmiddel. Persoonlijk contact met de chauffeur is alleen toegestaan met de juiste beschermingsmiddelen. Wegwerphandschoenen moeten na elk gebruik worden vervangen. Bij aflevering van de transportdocumenten mag er geen contact zijn tussen de bestuurder en de ontvanger. De bestuurder mag niet deelnemen aan het laden; het is aan te bevelen dat hij in de cabine blijft. De chauffeur moet het dashboard en alle aangeraakte apparatuur regelmatig desinfecteren;
  • Er zijn medische controles aan de grens
    • Zoals eerder al aangegeven moet iedere chauffeur een medische controle ondergaan. Wat de chauffeur erna moet doen, is afhankelijk van het resultaat van de test en de bestemming van de goederen:
      •  Er zijn geen symptomen
        • En de goederen zijn bestemd voor Hongarije: de chauffeur moet binnen de 24 uur na het lossen van de goederen het grondgebied verlaten hebben.
        • En de goederen zijn niet bestemd voor Hongarije: de chauffeur moet via de kortste aangegeven transitroute het land verlaten.
        • Chauffeurs zijn verplicht tijdens de gehele rit handschoenen en een masker te dragen.
      • Er zijn symptomen: de chauffeur wordt toegang tot het grondgebied geweigerd.
    • In de praktijk zien we dat buitenlandse chauffeurs op bepaalde grensposten de beslissing krijgen om 14 dagen in quarantaine door te brengen op de plaats van het laden/lossen. De beslissing kan echter naast zich gelegd worden wanneer de chauffeur:
      • geschikt is om te rijden;
      • geen symptomen vertoont;
      • de toestemming heeft van de werkgever om het quarantainegebied te verlaten;
      • en de bevoegde autoriteit op de hoogte is gesteld.
    • Als de chauffeur aan de grens geen papier krijgt met de beslissing om 14 dagen in quarantaine te verblijven, betekent dat hij/zij het grondgebied zonder problemen kan verlaten. De laatste ontwikkelingen tonen aan, dat sommige chauffeurs die de opdracht krijgen in quarantaine te gaan, het besluit negeren en Hongarije zonder voorafgaande kennisgeving aan de bevoegde autoriteit kunnen verlaten.
    • Hongarije laat toe dat Hongaarse chauffeurs die in een andere lidstaat werken, terugkomen. Zij die door Italië hebben gereden, dienen in een 14-daagse quarantaine
  • De open grensposten kunnen geraadpleegd worden via de eerder vermelde link. Drie grensposten (update 19/3, 11u30) tussen Oostenrijk en Hongarije zijn open voor goederenverkeer (>7.5t): Klingenbach, Deutschkreutz & Bonisdorf. De grens tussen Slovenië en Hongarije is gesloten voor het goederenvervoer.
    • De volgende grensposten tussen Hongarije en Servië zijn gesloten: Rastina, Bajmok, Bački Vinogradi, Horgoš 2, Đala en Rabe
  • Vrijstelling van de rijverboden (weekend- en vakantieverkeersverbod) voor vrachtwagens en combinatievoertuigen met een MTM >7,5 t. De vrijstelling is geldig tot de intrekking ervan.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden:
    • Maximale rijtijd wordt opgetrokken naar 11 uur;
    • Maximale wekelijkse rijtijd wordt opgetrokken naar 65 uur;
    • Maximale tweewekelijkse rijtijd wordt opgetrokken naar 105 uur;Pauze van minstens 45 minuten moet ingelast worden na maximaal 5,5 uur rijden; Dagelijkse rust wordt teruggebracht tot minstens 9 uur;
    • De wekelijkse rust kan genomen worden na 7 maal 24 uur.

top

Ierland

  • Ierland heeft een handboek gepubliceerd voor de logistieke sector. Er staan ook tips in voor chauffeurs.
  • Ferrymaatschappijen doen geen overzetten meer van bemande vrachten (chauffeur met vrachtwagen). Onbegeleide ‘semi-trucks, containers & swap bodies’ worden wel nog overgezet
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden van 8/3/2020 tot 16/4/2020 voor nationaal en internationaal goederenvervoer:
    • Tweewekelijkse rijtijd mag niet meer dan 112 uur bedragen;
    • Per twee opeenvolgende weken moet de chauffeur minimum 2 verkorte wekelijkse rusttijden nemen;
    • Deze verkorte wekelijkse rust moet ten laatste beginnen na 6 periodes van 24 uur, te rekenen vanaf de vorige wekelijkse rust.

top

Ijsland

  • Geen informatie beschikbaar

top

Italië

  • Italië heeft op 22 maart verstrengde maatregelen aangenomen. Alle industriële en commerciële productieactiviteiten moeten worden opgeschort, met uitzondering van de sectoren opgesomd in deze lijst. Deze is in het Italiaans, vertaling vindt u hier. Goederenvervoer staat nog steeds op de lijst. Toch raden wij u sterk aan dat uw eerst met uw klant overlegt vooraleer aan de rit te beginnen. Het decreet (in het Italiaans) dat loopt tot 13 april, kan u hier terugvinden.
    • In Sicilië verloopt het goederenvervoer vlot. In Sardinië echter mogen enkel onbegeleide goederen het eiland bereiken. Bovendien dient de chauffeur een online formulier in te vullen en het document dat hieronder wordt vermeld, bij te hebben.
  • Italië heeft een nieuw document uitgevaardigd voor personen die zich maximaal 72 uur op het Italiaans grondgebied bevinden. Chauffeurs moeten dit document dus bijhebben.
    • Omdat het attest enkel in het Italiaans is gepubliceerd, bieden wij u een Nederlandstalige, Franstalige en Duitstalige vrije vertaling aan. Het Italiaans attest dient nog steeds afgegeven te worden aan de grenscontroles. De laatste pagina van het document geeft u meer informatie over hoe het correct in te vullen.
    • De opgelegde preventieve voorzorgsmaatregelen moeten gevolgd worden:
      • De chauffeurs mogen in principe niet uit het voertuig stappen (verplaatsingen zijn weliswaar beperkt tot de strikte levering of inzameling van goederen) en dienen uitgerust te zijn met beschermende en preventieve medische hulpmiddelen zoals wegwerpmaskers en handschoenen;
      • Als het laden/lossen van het voertuig vereist is, moet de veiligheidsafstand (1 meter) bewaard worden en moet de transportdocumentatie elektronisch verzonden worden;
      • Idealiter heeft de chauffeur een document van het Italiaanse bedrijf dat verklaart dat deze goederen dienen geleverd te worden voor de goede verderzetting van zijn productieproces;
  • De sanitaire controles aan de Oostenrijkse grens worden opgevoerd, de chauffeurs kunnen extra wachttijden verwachten aan de grens.
  • De rijverboden in het weekend en op feestdagen die van toepassing zijn op voertuigen met een MTM van meer dan 7,5 ton zijn voor onbepaalde tijd opgeheven.
  • Dubbele bemanning is toegestaan mits er één meter afstand kan worden bewaard.
  • De Italiaanse regering heeft een decreet op 17/3/2020 (het zogenaamde “Cura Italia”) gepubliceerd. Het maakt een verlenging van de geldigheid van een aantal vergunningen en certificaten voor het wegvervoer mogelijk, evenals een verlenging van de betalingstermijn van de douanerechten
    • Art. 92.3: de datum voor de betaling van de verschuldigde douanerechten tussen 17/3 en 30/4 kan worden verlengd tot 30/5 zonder extra rentekosten;
    • Art. 92.4: voertuigen die vóór 31/7/2020 moeten worden gecontroleerd, kunnen nu in het verkeer blijven tot 31/10/2020;
    • Art. 103.1: certificaten, attesten en vergunningen die vervallen tussen 31/1/2020 en 15/4/2020 zijn voortaan geldig tot 15/6/2020;
    • Art. 104.1: Identiteitsdocumenten en rijbewijzen die na 17/3/2020 vervallen, zijn voortaan geldig tot 31/8/2020.

top

Kosovo

  • Geen informatie beschikbaar.

top

Kroatië

  • De 14-daagse quarantaine voor personen die toekomen in Kroatië is opgeheven voor chauffeurs.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden tot 16 april 2020 voor nationaal en internationaal vervoer van essentiële goederen (voedingsdistributie, dierenvoeding, brandstoffen, onbewerkte grondstoffen, medicijnen en medisch materiaal, verdeling van goederen aan ziekenhuizen en andere publieke instellingen):
    • Maximale dagelijkse rijtijd van 11 uur;
    • Maximale wekelijkse rijtijd van 60 uur;
    • Maximale tweewekelijkse rijtijd van 96 uur;
    • Verplichte rust van 45 minuten na maximaal 5,5 uur rijden;
    • Minimale dagelijkse rust van 9 uur;
    • Wekelijkse rust kan genomen worden na zes periodes van 24 uur.

top

Luxemburg

  • Geen restricties voor het goederenvervoer.
  • Vrijstelling rij- en rusttijden van 19/03/2020 tot 17/04/2020 voor nationaal en internationaal goederenvervoer:
    • Wekelijkse rijtijd mag niet meer dan 60 uur bedragen;
    • Tweewekelijkse rijtijd mag niet meer dan 96 uur bedragen;
    • De mogelijkheid om de wekelijkse rust uit te stellen.
  • De weekendrijverboden zijn voor onbepaalde tijd opgeheven.

top

Letland

  • Chauffeurs dienen bij aankomst een formulier te ondertekenen waarin zij aangeven geen publieke plaatsen te bezoeken.

top

Litouwen

  • Goederenvervoer is enkel toegelaten als goederen bestemd zijn voor Litouwen.
  • Er zijn grenscontroles aan de grens met Polen en Letland.
  • Slechts enkele grenzen open: Kalvarija-Budzisko, Saločiai-Grenstalė, Butinge-Rucava, Sandy-Medume, Medininkai-Kamenyi Logo, Raigardas-Privalka, Kybartai-Chernševskoye, Panemunė-Sovetsko, Vilnius, Kaunas, Kaunas, airports and Klaipeda seaport.
  • Litouwen laat toe dat Litouwse chauffeurs die in een andere lidstaat werken, terugkomen. Het is echter onduidelijk of zij dan in een quarantaine van 14 dagen moeten.

top

Malta

  • Iedereen die Malta binnenkomt, wordt verplicht tot 14 dagen quarantaine. Ook chauffeurs. Daarom is het aan te raden om goederen onbegeleid via een ferry over te zetten.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden voor het internationaal verkeer tot 16 april:
    • Maximale rijtijd van 11 uur,
    • Minimale rusttijd van 9 uur.

top

Montenegro

  • De volgende grensposten met Servië zijn gesloten: Godovo, Vrbnica en Jabuka.

top

Noord-Macedonië

  • Geen restricties voor het goederenvervoer.
  • Versoepeling rij- en rusttijden vanaf 13/3/20 voor 30 dagen voor goederenvervoer van voeding, medicatie en levensnoodzakelijke goederen naar winkels en apotheken.
  • Bepaalde grensposten met Servië zijn gesloten: Prohor Pčinjski en Goleš – Golema Crcorija.

top

Nederland 

  • Er wordt sterk aangeraden dat chauffeurs maskers, handschoenen en desinfecterende gel bij zich hebben.
  • De Nederlandse overheid vraagt dat chauffeurs hun maaltijden eten in tankstations.
  • Vrijstelling van 14 maart tot 1 juni 2020 voor beroepen die door het kabinet als cruciaal zijn aangemerkt. Het gaat dan onder andere over het vervoer van de volgende producten: landbouwproducten en levende dieren, andere voedingsproducten (levensmiddelen) en veevoeder, aardoliën en aardolieproducten, medicinale en farmaceutische producten (waaronder medische hulpmiddelen) en parfumerieën en reinigingsmiddelen en afval en vuilnis. De vrijstelling omvat:
    • Verhoging van de dagelijkse rijtijdlimiet van 9 naar 11 uur;
    • Verhoging van de de wekelijkse rijtijdlimiet naar 60 uur;
    • Verhoging van de tweewekelijkse totale rijtijdlimiet naar 96 uur;
    • Wijziging in verband met de wekelijke rustperiode. Op dit moment geldt dat een wekelijkse rustperiode  uiterlijk zes dagen na het einde van de laatste wekelijkse rust moet beginnen. De minister brengt dit naar 7 dagen.

top

Noorwegen

  • Het goederenvervoer van en naar Noorwegen wordt op geen enkele wijze beperkt.
  • Er zijn geen extra wachtrijen gemeld bij Noorse grensovergangen.
  • Naast de standaard douaneprocedures is de grenscontrole versterkt door vertegenwoordigers van de politie en het leger. Hun belangrijkste taak is het controleren van de identiteit van de bestuurders (paspoort, rijbewijs, enz.).
  • Prioritering van goederen: Bedrijven die voorheen afspraken hadden gemaakt met het directoraat Douane hadden enkele voordelen met betrekking tot de douaneprocedures, maar deze voordelen zijn momenteel niet van toepassing. Er bestaat een expresdouaneprocedure, maar slechts bij één grensstation. In het algemeen zijn er geen nieuwe wijzigingen van de prioriteiten op het gebied van grensoverschrijding geweest.
  • Normaal gesproken zijn grensovergangen voor vrachtwagens aan de Noors-Zweedse en Noors-Finse grens snel en efficiënt in vergelijking met de meeste andere landen. Sinds de uitbraak van het Covid-19-virus is dit patroon niet wezenlijk veranderd. Uitzondering hierop is de Noors-Russische grens die momenteel gesloten is.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden voor nationaal en internationaal goederenvervoer tot 13 april:
    • Minimale dagelijkse rusttijd van 9 uur,
    • De wekelijkse rust kan verkort worden tijdens de uitzonderingsperiode.

top

Oekraïne

  • Zowel nationaal verkeer als transit is mogelijk.
  • Er worden medische controles uitgevoerd aan de grenzen. Aan chauffeurs wordt het gebruik van masker, handschoenen en desinfecterende gel gevraagd.
  • Bepaalde grensposten zijn gesloten. U kan bij ons de lijst opvragen, info@febetra.be.

top

Oostenrijk

  • Er zijn grenscontroles aan de buitengrenzen van Oostenrijk met alle buurlanden: Duitsland, Italië, Zwitserland, Liechtenstein, Slovenië en Hongarije.
    • Mogelijkheden aan de Oostenrijkse-Hongaarse grens:
      • Grensposten open voor internationaal vrachtverkeer met vertrek of aankomst in Hongarije
        • Hegyeshalom / Nickelsdorf;
        • Sopron / Klingenbach;
        • Kópháza / Deutschkreutz (enkel voertuigen van meer dan 7,5 ton met een Oostenrijks of Hongaars kenteken zijn toegestaan tot 23 maart om 00.00 uur);
        • Rábafüzes / Heiligenkreuz.
      • Grensposten die open zijn voor het bilateraal vrachtvervoer tussen Oostenrijk en Hongarije:
        • Bucsu / Schachendorf;
        • Koszeg / Rattersdorf;
        • Rábafüzes / Heiligenkreuz.
  • Alle rijverboden van 14 maart t.e.m. 3 april werden opgeheven
    • De rijverboden voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton naar de grensovergangen Klingenbach en Deutschkreutz (Burgenland) zijn opgeheven om de druk aan de grensovergang in Nickelsdorf te verlichten.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden t.e.m. 14 april
    • Verhoging van de dagelijkse rijtijdlimiet van 9 naar 11 uur;
    • Verhoging van de de wekelijkse rijtijdlimiet naar 60 uur;
    • Verhoging van de tweewekelijkse totale rijtijdlimiet naar 100 uur;
    • 45 minuten onderbreking na 5,5 uur rijtijd;
    • Verlaging van de dagelijkse rust naar een minimum van 9 uur;
    • Wekelijkse rust bedraagt minstens 24 uur en kan genomen worden na zes periodes van 24 uur.

top

Polen

  • Er worden medische controles aan de grenzen uitgevoerd waardoor de wachttijden kunnen oplopen. Alle chauffeurs met een temperatuur met meer dan 38° worden verplicht tot een medisch onderzoek en worden verboden verder te rijden.
    • Chauffeurs met de Poolse nationaliteit die in België tewerkgesteld zijn, hoeven niet in een 14-daagse quarantaine als ze terugkeren naar hun thuisland. Chauffeurs die Polen willen doorkruisen voor internationaal woon-werkverkeer kunnen dit. De chauffeur dient enkel de code 95 voor te leggen. We raden aan ook het Europese document mee te geven.
  • Polen heeft besloten de grenscontroles met Duitsland, Litouwen, Tsjechië en Slowakije te verlengen tot 13 april. Deze maatregelen als voorheen blijven van toepassing.
    • Bepaalde grenzen zijn gesloten. Het overzicht kan bij ons opgevraagd worden (info@febetra.be)
    • Bijgevolg kunnen de wachttijden aan grenzen ook sterk oplopen. Deze site geeft de duur aan.
  • De Poolse transportminister heeft volgende vrijstellingen aangekondigd van 18/03/2020 tot 16/04/2020 enkel voor Europese transportfirma’s die internationale transportopdrachten uitvoeren:
    • Dagelijkse rijtijd mag niet meer 11 uur bedragen;
    • Wekelijkse rijtijd mag niet meer dan 60 uur bedragen;
    • Tweewekelijkse rijtijd mag niet meer dan 96 uur bedragen;
    • Na maximum 5,5 uur rijtijd moet de bestuurder een ononderbroken onderbreking van min. 45 minuten nemen;
    • Geen vrijstellingen voor de dagelijkse en wekelijkse rust.

top

Portugal

  • Het wegverkeer wordt stopgezet aan de grenzen. Internationaal goederenvervoer is vrijgesteld van deze beperking.
  • Enkel de grote grensposten met Spanje blijven open: Quintanilha, Tui, Vilar Formoso, Elvas, Castro Marim, Vila Verde de Raia (Chaves), Monfortinho (Castelo Branco), Marvão (Portalegre) en Vila Verde de Ficalho (Beja).
  • Ovar heeft de noodtoestand uitgeroepen. Binnen deze grenzen is enkel nog het vervoer van voedingsmiddelen, medicijnen en brandstoffen toegelaten.
  • Dubbele bemanning is toegestaan mits zij één meter afstand kunnen bewaren.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden voor al het goederenverkeer tot 6 april:
    • Overschrijding van de dagelijkse rijtijd,
    • Versoepeling wekelijkse rust.

top

Roemenië

  • Roemenië geeft aan lange wachtrijen te hebben aan de grenzen met Hongarije en Bulgarije. Deze site geeft een overzicht van de wachttijden aan de grenzen.
  • Transit moet gebeuren via bepaalde routes. Deze kan u hier raadplegen.
  • Regels m.b.t. chauffeurs en quarantaine:
    • Chauffeurs van voertuigen met goederen >2.4t die afkomstig zijn of door ‘gele’ of ‘rode’ zones hebben gereden, hoeven niet in een 14-daagse quarantaine indien ze geen symptomen vertonen. Ze zijn wel verplicht een formulier bij zich te hebben.
    • Chauffeurs van voertuigen met goederen > 2.4t zijn verplicht om aan de grensovergang individuele beschermingsmiddelen te dragen, zoals een ontsmettingsmiddel, handschoenen en een gezichtsmasker, en om documenten te overhandigen die de reisroute naar de bestemming bevestigen (Vb. CMR).
    • Roemeense chauffeurs van voertuigen met goederen >2.4t moeten bij terugkeer naar Roemenië in quarantaine van maximaal 14 dagen. Ze dienen één van onderstaande opties te kiezen en dit door te geven aan de autoriteiten:
      • quarantaine in door de werkgever ter beschikking gestelde ruimtes;
      • afzondering thuis met alle personen met wie zij samenleven, of alleen, in een andere beschikbare leefruimte;
      • quarantaine op verzoek, in de door de overheid ter beschikking gestelde ruimten, met ondersteuning van de uitgaven in verband met de quarantaine.
  • Bepaalde grensposten zijn gesloten:
    • Grenzen rakend aan Hongarije: Turnu, Săcuieni, Salonta en Valea lui Mihai,
    • Grenzen rakend aan Oekraïne: Sighet,
    • Grenzen rakend aan Bulgarije: Negru Vodă, Lipniţa, Dobromir, Zimnicea, Turnu Măgurele en Bechet,
    • Grenzen rakend aan Moldavië: Rădăuţi Prut en Oancea,
    • Grenzen rakend aan Servië: Vrbica, Nakovo, Jaša Tomić, Kaluđerovo en Đerdap 2,
    • Roemenië: Porţile de Fier 2, Moldova Nouă, Foieni, Lunga, Vâlcani, Drobeta Turnu Severin en Naidă.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden van 18/3/2020 tot 16/4/2020:
    • Dagelijkse rijtijd mag niet meer dan 11 uur bedragen;
    • 45 minuten onderbreking na 5,5 uur rijtijd;
    • De mogelijkheid om de wekelijkse rust uit te stellen.

top

Servië

  • Geen restricties voor het goederenverkeer.
  • Transit mag weliswaar maar maximaal 12u in Servië blijven.
  • 44 grenspunten zijn gesloten. U kan de lijst bij ons opvragen, info@febetra.be.

top

Slovenië

  • Transit door Slovenië wordt geweigerd. Enkel goederenvervoer met Slovenië als bestemming wordt toegelaten. Post, medicijnen of medische toestellen en goederen bestemd voor humanitaire hulp kunnen wel nog door het land vervoerd worden.
  • Vrachtwagens die het land in mogen, worden in konvooien begeleid naar de bestemming.
  • Deze grensposten zijn geopend:
    • Grens met Italië: Vrtojba (24u/24u), Fernetiči (24u/24u), Škofije (24u/24u) en Krvavi Potok (5u-23u).
    • Grens met Oostenrijk: Gornja Radgona (24u/24u), Kuzma (24u/24u), Holmec (5u-21u), Karavanke (24u/24u), Jurij (6u-21u, Vič (5u-23u), Ljubelj (24u/24u), Trate (24u/24u), Radlje (24u/24u), Gederovci (24u/24u), Šentilj (motorweg, 24u/24u), Šentilj (snelweg, 6u-21u) en Korensko (5u-23u).
    • Grens met Kroatië: Gruškovje, Obrezje en Starod. Enkel door Obrezje komen er momenteel konvooien komend van Italië
    • Grens met Hongarije: Dolga vas en Pince.
  • Chauffeurs worden getest aan de grens. Ze worden enkel toegelaten als hun lichaamstemperatuur minder 37.5 graden bedraagt en ze geen symptomen vertonen. Bovendien moeten ze uitgerust zijn met handschoenen, mondmasker en desinfecterende gel.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden tot 14 april:
    • Dagelijkse rijtijd mag niet meer dan 11 uur bedragen;
    • Wekelijkse rijtijd mag niet meer dan 60 uur bedragen;
    • Tweewekelijkse rijtijd mag niet meer dan 96 uur bedragen;
    • 45 minuten onderbreking na 5,5 uur rijtijd;
    • Vermindering normale dagelijkse rusttijd van 11 uur naar 9 uur;
    • De wekelijkse rust kan genomen worden na zes periodes van 24 uur.

top

Slowakije

  • Nationaal en internationaal goederenverkeer is toegelaten. Chauffeurs zijn verplicht mondmaskers en handschoenen te dragen en desinfecterende gel te gebruiken.
  • Slowaakse chauffeurs zijn verplicht in quarantaine te gaan wanneer ze per auto terugkeren naar Slowakije.
    • Slowaakse chauffeurs die aan internationaal transport doen, hoeven niet in quarantaine op voorwaarde dat ze binnenshuis blijven zij bij terugkomst in Slowakije.
  • Vrijstelling van 19/03/2020 tot 17/04/2020 voor nationaal en internationaal goederenvervoer:
    • Dagelijkse rijtijd mag niet meer dan 11 uur bedragen;
    • Wekelijkse rijtijd mag niet meer dan 60 uur bedragen;
    • Tweewekelijkse rijtijd mag niet meer dan 96 uur bedragen;
    • 45 minuten onderbreking na 5,5 uur rijtijd;
    • Vermindering normale dagelijkse rusttijd van 11 uur naar 9 uur.

top

Spanje

  • Op 29 maart zijn verstrengde maatregelen afgekondigd waarbij niet-essentiële activiteiten worden verboden. Het goederentransport valt er niet onder. Toch raden wij aan om vooraf na te gaan of u nog steeds op bestemming kan laden of lossen. Door de vele onzekerheden raden we u ook aan chauffeurs twee documenten mee te geven
    • Een certificaat van de afzender die zegt dat de vervoerde goederen van essentieel belang zijn, conform het Koninklijk Besluit 10/2020.
    • Een verklaring van aansprakelijkheid ondertekend door de vervoerder. Het document vindt u in bijlage van de Ordonnantie 307/2020. Wij bieden u een Nederlandstalige en Franstalige vrije vertaling aan. Opgelet! Het originele Spaanse document moet gebruikt worden!
  • Van 29 maart tot 12 april zijn volgende versoepelingen van de rij- en rusttijdenreglementering van toepassing:
    • Mogelijkheid tot verlenging van de dagelijkse rijtijd op voorwaarde dat de bepalingen inzake de dagelijkse rust en wekelijkse rust gerespecteerd worden;
    • Per 2 opeenvolgende weken moet de chauffeur een normale wekelijkse rust (45 uur) en een verkorte wekelijkse rust (24 uur) namen maar de verkorte wekelijkse rust moet niet gecompenseerd worden;
    • De normale wekelijkse rust mag in de cabine worden doorgebracht op voorwaarde dat deze hiervoor uitgerust is;
    • De normale wekelijkse rust mag in de cabine worden doorgebracht op voorwaarde dat deze hiervoor uitgerust is.
  • De rijverboden in het weekend en op feestdagen, van toepassing op voertuigen met een MTM van meer dan 7,5 ton zijn voor onbepaalde tijd opgeheven. Deze maatregel is ook van toepassing in Catalonië en Baskenland.
  • Dubbele bemanning is toegestaan mits zij één meter afstand kunnen bewaren
  • Het Ministerie van Transport heeft een lijst van toeristische accommodaties gepubliceerd die open blijven voor onder andere chauffeurs van personen en goederen. Een interactieve kaart is te vinden via de volgende link

top

Tsjechië

  • De Tsjechische overheid heeft een overzicht van alle maatregelen gepubliceerd.
  • Slechts enkele grensposten blijven geopend:
    • Grens Oostenrijk: Dolní Dvořiště, České Velenice en Hatě Mikulov,
    • Grens Duitsland: Strážný, Pomezí O., Rozvadov, Folmava, Žel. Ruda, Krásný Les en H.Sv. Šebestiána.
  • Algemene vrijstelling verleend van de rijbeperkingen op de autosnelwegen en de wegen van klasse I voor vrachtwagens en combinatievoertuigen met een MTM van meer dan 7,5 ton en voor vrachtwagens en speciale voertuigen met aanhangwagens, indien de MTM van het motorvoertuig meer dan 3,5 ton bedraagt.
  • Sinds 19 maart 2020 en voor een periode van 60 dagen mogen voertuigen > 3.5 ton op de snelwegen D1, D2, D5, D8 en D11 in de richting van de grensovergangen niet meer inhalen.
    • Uitzonderingen hierop zijn het vervoer van
      • Bederfelijke middelen (minstens de helft van de laadruimte),
      • Levende dieren,
      • Brandstof bestemd voor tankstations,
      • Post,
      • Medisch en biologisch materiaal, geneesmiddelen en materiaal voor de vervaardiging ervan.
    • De beperking is van toepassing op de volgende gedeelten van de weg:
      • Snelweg D1 van km 366.300 naar rechts (richting staatsgrens),
      • Snelweg D2 vanaf km 35.000 naar rechts (richting staatsgrens),
      • Snelweg D5 vanaf km 136.300 naar rechts (richting staatsgrens),
      • Snelweg D8 van km 86.900 naar rechts (richting staatsgrens) en van de staatsgrens tot km 88.200 naar links (richting Praag, als gevolg van controles door de Tsjechische politiediensten).
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden op grondgebied van Tsjechië voor 30 dagen, start 16/3.
  • Er is een kritieke situatie op de grens tussen Tsjechië en Slowakije omdat chauffeurs de 45 min. rusttijd op de rechterrijstrook nemen die de toegang tot de grensovergang blokkeert. Aan de chauffeurs wordt gevraagd de rust elders te nemen of uit te stellen.
  • Als een chauffeur een voertuig wilt ophalen in Tsjechië, dient de chauffeur zijn/haar rijbewijs of code 95 voor te leggen.

top

Verenigd Koninkrijk

  • Het Britse ministerie van Vervoer heeft een leidraad gepubliceerd over het coronavirus en het vrachtvervoer.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden tot 21 april 2020 voor al het goederentransport:
    • Dagelijkse rijtijd mag niet meer bedragen dan 11 uur;
    • Normale dagelijkse rust mag niet minder bedragen dan 9 uur;
    • Wekelijkse rijtijd mag niet bedragen dan 56 uur;
    • Tweewekelijkse rijtijd mag niet bedragen dan 96 uur;
    • 45 minuten onderbreking na 5,5 uur rijtijd;
    • De mogelijkheid om de wekelijkse rusttijd uit te stellen tot na 7 periodes van 24 uur, te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rust. Verplichting om per twee weken ofwel 2 normale wekelijkse rusten ofwel 1 normale en 1 verkorte wekelijkse rust te nemen blijft onverminderd van toepassing.
      Opgelet! Als de dagelijkse rijtijd verlengd wordt (tot 11 uur max.), mag de wekelijkse rusttijd niet uitgesteld worden en omgekeerd.
    • Meer informatie kan u raadplegen via deze site.
  • Vanaf maandag 23 maart zijn alle heffingen voor weggebruikers in Londen tijdelijk opgeschort tot nader order. Dit omvat de Congestion Charge, de centrale Londense ULEZ en de Londense LEZ.
  • Dubbele bemanning is enkel toegestaan onder de volgende voorwaarden
    • Minimaal contact met collega’s en klanten, 2 meter afstand met andere personen moet kunnen worden gegarandeerd,
    • Regelmatig wassen van de handen,
    • Zakdoeken en materieel waarmee de handen zijn gewassen moeten eerst weggesmeten worden vooraleer over te gaan tot andere activiteiten,
    • Regelmatig veranderen van handschoenen, zeker wanneer ze beschadigd zijn,
    • Beschermingsmaterieel op een veilige manier wegsmijten.

 top

Zweden

  • Geen restricties voor het goederenvervoer.
  • Versoepeling van de rij- en rusttijden van 16/3 voor 30 dagen voor al het transport zolang de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt:
    •  Vermindering van de dagelijkse rust van 11 uur naar 9 uur;
    • Een ononderbroken rust van minstens 24 uur wordt beschouwd als een wekelijkse rust en moet niet gecompenseerd worden;
    • De dagelijkse, wekelijkse en tweewekelijkse rijtijden kunnen worden verlengd zolang de rusttijden en pauzes in Richtlijn 561/2006 in acht worden genomen.
  • De volgende grensposten tussen Finland en Zweden zijn geopend voor het goederenvervoer: Karesuvanto, Kolari, Muonio, Pello, Tornio en Ylitornio.

top

Zwitserland

  • Zwitserland heeft strengere maatregelen aangenomen. Deze hebben echter geen impact op het goederenvervoer.
  • Voor het vervoer van brandstof, medische hulpmiddelen, voeding (met inbegrip van granen, diervoeding en meststoffen) en post zijn er aan bepaalde posten green lanes voorzien. Het overzicht kan u hier raadplegen.

top

Print This Page
Febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners