België: Leonardkruispunt – renovatie tunnel E411 start op 3 maart

Op maandag 3 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de grote renovatie van de tunnel van de E411 onder het Leonardkruispunt. Vanaf dan zal er meer hinder zijn op de E411, vooral voor de ochtendspits richting Brussel. Op de Brusselse ring (R0) wordt het daarentegen iets minder lastig, want op zaterdag 1 maart gaat de koker van de binnenring overdag terug open. Volgens de huidige planning zullen de werken in de twee tunnels (E411 en R0) eind 2025 helemaal achter de rug zijn. 

Binnenring vanaf 1 maart opnieuw door tunnel

Vanaf zaterdag 1 maart zal het Agentschap Wegen en Verkeer enkel nog ‘s avonds en ‘s nachts in de tunnels van de Brusselse ring werken. Op werkdagen worden de twee tunnels om 5u30 opengesteld voor alle verkeer, zodat de ochtendspits geen hinder ondervindt. Pas om 20u30 gaan de kokers weer dicht. Vooral het verkeer dat vanuit Zaventem komt en richting Namen of Waterloo rijdt, zal vanaf 1 maart vlotter rijden dan de afgelopen maanden het geval was. Het verkeer van de binnenring zal overdag immers opnieuw door de Leonardtunnel kunnen rijden. De rijstrook die vrijgelaten werd voor de hulpdiensten in de Vierarmentunnel, wordt ook opnieuw opengesteld voor het verkeer.

Twee verbindingslussen Waterloo – Oudergem overdag open

Ook de twee verbindingslussen tussen Waterloo en Oudergem gaan vanaf 1 maart overdag weer open. Het belangrijkste voordeel voor de ochtendspits is dat de bestuurders die vanuit Waterloo komen en Brussel willen binnenrijden via Oudergem/Herrmann Debroux, de keerbeweging van Maleizen (Overijse) niet meer hoeven te maken. Zij zullen overdag opnieuw de linksafslagbeweging kunnen maken van de buitenring naar Oudergem.

Drukkere ochtendspits voor E411

Op 3 maart begint op de E411 de nieuwe fase van de werken (een overzicht van de hinder vanaf 3 maart). De twee rijrichtingen (Brussel / Namen) worden dan door één koker geleid: diegene waar in de toestand zonder werken enkel het verkeer richting Namen rijdt. Binnen enkele maanden zal deze situatie wisselen: dan zal het verkeer in de beide rijrichtingen rijden door de koker waar in de toestand zonder werken enkel het verkeer richting Brussel rijdt. De verdeling van de rijstroken blijft dezelfde: de bestuurders die richting Brussel rijden, zullen tot het einde van de werken in de tunnel van de E411 (eind 2025) maar over één rijstrook rijden i.p.v. twee.

Op 3 maart start De Werkvennootschap met de bouw van een nieuwe brug over de E411 in Jezus-Eik (Overijse). De Werkvennootschap en het Agentschap Wegen en Verkeer hebben de werf van de Leonardtunnel en die van Jezus-Eik goed op elkaar afgestemd. In de normale toestand zonder werken, zijn er ter hoogte van de brug van Jezus-Eik drie rijstroken voor het verkeer richting Brussel. Tijdens de werken van De Werkvennootschap zal er voor de brug een versmalling zijn van de drie rijstroken. Kort voor de werfzone van de Leonardtunnel, zal de rijweg nog verder versmallen, van drie naar twee rijstroken. Die twee rijstroken zullen kort voor het Leonardkruispunt opsplitsen in één rijstrook naar de buitenring (richting Vierarmen/Zaventem) en een tweede rijstrook rechtdoor naar Oudergem/Herrmann Debroux. De signalisatieplannen van de twee werven werden nauwgezet op elkaar afgestemd.

Omleiding via Maleizen/Terhulpen

Vanaf 17 maart zal De Werkvennootschap afrit nr. 2 ‘Jezus-Eik’ van de E411 voor het verkeer vanuit Brussel gedurende 1 maand afsluiten. Dat verkeer rijdt via het op- en afrittencomplex nr. 3 ‘Maleizen/Terhulpen’ van de E411. De Werkvennootschap start pas met deze werken als de verbindingslus van Waterloo naar Oudergem opnieuw open is.

 

febetra
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners
Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Dienstverleners