Menu
fr

Geef mensensmokkel geen kans! Tips voor vrachtwagenchauffeurs

bordSteeds vaker verbergen mensensmokkelaars mensen in de trailers van vrachtwagens op autosnelwegparkings.
Dit leidt tot beschadiging of vernietiging van de lading, vertragingen, hoge boetes, inbeslagname van de wagen en gebruik van geweld tegen vrachtwagenchauffeurs, maar ook tegen politie.

Om de veiligheid van de vrachtwagenchauffeurs te verbeteren en de mensensmokkel op een efficiënte manier te kunnen aanpakken willen we de vrachtwagenchauffeurs en de transportbedrijven als partners bij een oplossing betrekken. Hun medewerking is heel belangrijk.

Daarom werkte een team enkele concrete en praktische tips uit met meertalige flyers en posters. Ze worden verspreid op de verschillende autosnelwegparkings en in havengebieden. Ze hangen uit op goed zichtbare plaatsen en liggen ter beschikking van vrachtwagenbestuurders en transportbedrijven. Bekijk de posters, lees de flyers en zet de tips om in de dagelijkse praktijk.

U kan de flyers en de posters hiernaast downloaden.

We publiceren ook regelmatig nuttige of relevante informatie over mensensmokkel op parkings, nieuwe tendensen, nieuwe verbergingsmethodes en –plaatsen in vrachtwagens of in de laadruimte, goede praktijken voor de ontrading en voorkoming van de mensensmokkel in vrachtwagens en op parkings…

Hiernaast vindt u ook twee documenten over de sancties opgelegd aan wie een haven binnenkomt of binnendringt zonder machtiging of toelating en aan wie steun levert aan het illegaal binnensmokkelen van personen.

Praat ook met andere collega’s over de verspreide tips en informatie. Het informatiepakket kan zeker ook gebruikt worden bij chauffeursopleidingen.

Mensensmokkel via inklimming in vrachtwagens en trailers gebeurt vooral op parkings langs autosnelwegen en in havengebieden.

De Belgische autosnelwegen die hierbij in aanmerking komen zijn de E17, E19, E25, E34, E40, E42, E313, E314, E403, E404, E411 en E420.

De belangrijkste parkings die hiervoor tot op heden gebruikt werden zijn deze van Drongen, Groot-Bijgaarden, Jabbeke, Kalken, Mannekensvere, Minderhout, Oud-Heverlee, Rotselaar, Waasmunster en Wetteren. Maar de problematiek kan zich ook altijd verplaatsen naar andere parkings.

Het fenomeen doet zich niet alleen voor op autosnelwegen, maar eveneens in de omgeving van de zeehavens (thans vooral te Zeebrugge) en op industrieterreinen.

 

 

Print This Page